♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(15)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (6)
🔹اصل آزادى(5)
ادامه نقد و بررسی قسمت دوم اصل نخست(آزادی) در سیستم نوین جنسی :
(روابط جنسى از ناحيه اطمينان پدر و فرزندى ، با اجتماع و زندگى عمومى و حقوق اجتماعى ارتباط ندارد).
🔻اگر زندگى و خوشى و مسرت در زندگى را مساوى با اعمال شهوت بدانيم و چنين فرض كنيم كه هركس بيشتر مى خورد و مى خوابد و عمل آميزش انجام مى دهد، او از مسرت و خوشى بيشترى بهره مند است
به عبارت ديگر اگر استعدادهاى بهجت زاى انسانى و موجبات ناراحتي هاى او را محدود بدانيم به آنچه حيوانات دارند،
البته انتقال كاميابي هاى جنسى از كانون خانوادگى به اجتماع بزرگ لذت و مسرت بيشترى خواهد داشت.
🔻اما اگر بتوانيم تصور كنيم كه اتحاد روح زن و شوهر و عواطف صميمانه اى كه احياناً تا آخرين روزهاى پيرى كه غريزه جنسى فعاليتى ندارد باقى است براى زندگى ارزش بيشتر و بالاترى دارد،
اگر بتوانيم تصور كنيم كه لذتى كه يك مرد از مصاحبت همسر مشروع و وفادارش [مى برد] با لذتى كه از مصاحبت يك زن هرجايى مى برد تفاوت دارد،
كوچكترين ترديدى در اين جهت نخواهيم كرد كه به خاطر بهرهمند شدن از مسرت بيشتر و آرامش بيشتر لازم است عواطف جنسى افراد را محدود به همسر قانونى كرد و محيط و كانون خانوادگى را به اين كار،
و اجتماع بزرگ را به كار و فعاليت اختصاص دهيم.
🔻مطلب مهمتر جنبه هاى اجتماعى مسأله ازدواج است.
[ازدواج] تنها براى اين نيست كه زن و مرد از مصاحبت يكديگر لذت بيشترى ببرند.
ازدواج و تشكيل كانون خانوادگى ايجاد كانون پذيرايى نسل آينده است.
سعادت نسلهاى آينده بستگى كامل دارد به وضع اجتماع خانوادگى.
🔻دست تواناى خلقت براى ايجاد و بقا و تربيت نسلهاى آينده علايق نيرومند زن و شوهرى را از يك طرف و علايق پدر و فرزندى را از طرف ديگر به وجود آورده است.
عواطف اجتماعى و انسانى در محيط خانوادگى رشد مى كنند.
روح كودك را حرارت محيط فطرى و طبيعىِ چند صد درجه پدر و مادر، نرم و ملايم مى كند.
🔻ما وقتى كه مىخواهيم عواطف دو نفر را نسبت به يكديگر تحريك كنيم مىگوييم افراد يك ملت برادر يكديگرند، يا مى گوييم افراد بشر همه برادر يكديگر و عضو يك خانواده هستند.
قرآن كريم عواطف پاك ايمانى مؤمنين را به عواطف برادرى تشبيه مى كند:
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» .
🔻عواطف برادرى تنها از خويشاوندى و همخونى پيدا نمى شود؛
عمده اين است كه دو برادر در يك كانون محبت بزرگ مى شوند.
🔻راستى اگر عواطف برادرى كه ناشى از كانون باصفا و پرمهر خانوادگى است از ميان برود آيا افراد اجتماع مىتوانند كوچكترين عواطفى نسبت به يكديگر داشته باشند؟
🔻مى گويند در اروپا تا حدود زيادى عدالت هست اما عواطف بسيار كم است؛ حتى در ميان برادران و پدران و فرزندان عواطف كمى مشاهده مىشود،
برخلاف مردم مشرق زمين؛ چرا؟
براى اينكه اين گونه عواطف در كانونهاى باصفا و صميمى و پرمهر خانوادگى رشد مىكند،
اما در اروپا چنين صفا و صميميت و وحدت و يگانگى ميان زنان و شوهران وجود ندارد.
🔻چرا اين يگانگى كه معمولًا در مشرق زمين ميان زنان و شوهران وجود دارد در آنجا وجود ندارد؟
براى اينكه در آنجا عواطف جنسى زن و مرد به يكديگر اختصاص ندارد؛
هر كدام بطور نامحدود مى توانند لااقل از تمتعات نظرى و لمسى در اجتماع بزرگ بهره مند شوند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 650- 649-
—————————
🇮🇷
مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷
سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷
سنگر سردار دلها 🇮🇷