♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(18) 🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (9) 2️⃣اصل«لزوم پرورش استعدادهاى طبيعى انسان» ‏(3) 🔻آيا اخلاق اسلامى با رشد طبيعى استعدادها مباين است؟ 🔻برخى كوته نظران مى ‏پندارند كه اخلاق و تربيت اسلامى با رشد طبيعى استعدادها مباين است و بر اساس جلوگيرى و منع آنها بنا شده است. اينان تعبيرات اسلامى را در زمينه تهذيب و اصلاح نفس بهانه و مستمسك قرار داده ‏اند. 🔻در قرآن كريم پس از چندين سوگند، به صورت مؤكّدى مى ‏فرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» يعنى به حقيقت رستگار شد آن كس كه نفس خويش را پاكيزه كرد. 🔻از اين جمله فهميده مى‏شود كه : اولًا قرآن كريم آلوده شدن ضمير انسان را ممكن مى ‏شمارد، و ثانياً پاكيزه كردن ضمير را از آن آلودگيها در اختيار خود شخص مى‏داند، و ثالثاً آن را لازم و واجب مى ‏شمارد و سعادت و رستگارى را در گرو آن مى ‏داند. 🔻اين سه مطلب هيچ كدام قابل انكار نيست. هيچ مكتب و روشى نيست كه نوعى آلودگى را در روان و ضمير انسان ممكن نشمارد و به پاكيزه كردن روان از آن آلودگى توصيه نكند. 🔻ضمير انسان مانند تركيبات بدنى او اختلال پذير است. انسان آن اندازه كه از ناحيه شخص خود در اثر آلودگيها و اختلالات روحى آزار مى ‏بيند از ناحيه طبيعت يا انسانهاى ديگر آزار نمى ‏بيند؛ بنابراین رستگارى انسان بدون پاكى و تعادل روانى ميسر نيست. در آنچه مربوط به اين تعبير قرآنى است جاى شبهه نمى ‏باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج‏19، ص: 653- 652- با تلخیص و ویرایش- علامه شهید مطهری ره —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷