♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(22) 🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (13) 🔹اصل«لزوم پرورش استعدادهاى طبيعى انسان» ‏(7) ♦️اخلاق نوين جنسى بزرگترين عامل آشفتگى غرايز و مانع رشد طبيعى استعدادهاست(2) 🔻متأسفانه پيچيدگى و چندجانبه بودن مسائل روانى از يك طرف و ارتباط موضوع تمايلات بشر كه خواه ناخواه در كور كردن بصيرت تأثير دارد از طرف ديگر، نگذاشت آن استفاده ‏اى كه بايد- از کشف این اصل روانشناسی که «محروميتها مبدأ تشكيل عقده ‏ها و بیماریهای روانی و اجتماعی است» ، بشود صورت گيرد، بلكه خود اين اصل ، بهانه و وسيله ‏اى شد در جهت مخالفت يعنى براى اينكه موجبات سركوب شدن غرايز و پيدايش آثار خطرناك روانى و اجتماعى ناشى از آن خصوصاً در زمينه امور جنسى بيشتر فراهم گردد؛ بر عقده ‏ها و تيرگي هاى روانى افزوده گردد؛ آمار بيماريهاى روانى، جنونها، خودكشى ‏ها، جنايت ها، دلهره ‏ها و اضطراب ها، يأس ها و بدبينى ‏ها، حسادت ها و كينه ‏ها به صورت وحشتناكى بالا رود؛ چرا؟ براى اينكه سركوب نكردن غرايز به معنى آزاد گذاشتن ميل ها، و آزاد گذاشتن ميل ها به معنى رفع تمام قيود و حدود و مقررات تفسير شد. 🔻پس از آنكه قرنها عليه شهوت پرستى به عنوان امرى منافى اخلاق و عامل برهم زدن آرامش روحى و مخل به نظم اجتماعى و به عنوان نوعى انحراف و بيمارى توصيه و تبليغ شده بود، يكباره ورق برگشت و صفحه عوض شد؛ جلوگيرى از شهوات و پابند بودن به عفت و تقوا و تحمل قيود و حدود اخلاقى و اجتماعى، عامل برهم زدن آرامش روحى و مخل به نظم اجتماعى و از همه بالاتر امرى ضد اخلاق و تهذيب نفس‏ معرفى شد. فريادها بلند شد: محدوديت ها را برداريد تا ريشه مردم آزارى و كينه ‏ها و عداوت ها كنده شود؛ عفت را از ميان برداريد تا دلها آرام بگيرد و نظم اجتماعى برقرار گردد؛ آزادى مطلق اعلام كنيد تا بيماريهاى روانى رخت بربندد. 🔻بديهى است اين‏چنين فرضيه به ظاهر شيرين و دلپذيرى به عنوان اصلاح مفاسد اخلاقى و اجتماعى، طرفداران زيادى خصوصاً در ميان جوانان مجرد پيدا مى ‏كند. 🔻ما در كشور خودمان مى ‏بينيم چه كسانى از آن طرفدارى مى ‏كنند. چه از اين بهتر كه خود را در اختيار دل، و دل را در اختيار هوس قرار دهيم و درعين حال عمل ما اخلاقى و انسانى شمرده شود و نام ما در ليست محصلين اخلاقى اجتماعى قرار گيرد؛ هم فال است و هم تماشا، هم كام‏جويى است و هم خدمت به نوع، هم تن پرورى است و هم اصلاح نفس، هم شهوت است و هم اخلاق؛ 🔻بى شباهت به عشق مجازى كه در ميان برخى از متصوّف ‏مآبان خودمان معمول بوده نيست؛ چه از اين بهتر كه آدمى از مصاحبت شاهدى زيباروى بهره ‏مند گردد و اين كار او سلوك الى اللَّه شمرده شود! نتيجه چه شد؟ از اول معلوم بود. آيا بيماريهاى روانى معدوم شد؟ آرامش روحى جاى اضطراب و دلهره را گرفت؟ خير، متأسفانه نتيجه معكوس بخشيد؛ بدبختى بر بدبختي هاى پيشين افزود، 🔻تا آنجا كه بعضى از پيشقدمان آزادى جنسى كه تيزهوش‏تر بودند سخن خود را به صورت تفسير و تأويل پس گرفتند، گفتند از حدود [و] مقررات اجتماعى چاره ‏اى نيست؛ غريزه را از تمتعات جنسى نمى ‏توان به طور كلى ارضاء و اشباع كرد، بايد ذهن را متوجه مسائل عالى هنرى و فكرى كرد و غريزه را ب‏طور [غير] مستقيم به سوى اين امور هدايت نمود. فرويد يكى از اين افراد است. 🔻اخلاقى كه امثال راسل از آن تبليغ مى ‏كنند و نام آن را «اخلاق نوين» گذاشته ‏اند همان است كه ثمره ‏اش آشفتگى بيش از پيش غرايز و تمايلات است و برخلاف مدعاى آنها كه اخلاق كهن را متهم به آشفته ساختن روح مى ‏كنند سيستم اخلاقى خود آنها سزاوار اين اتهام است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج‏19، ص: 658- 657- با ویرایش - —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷