💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠... خیال کردند یک دسته زیادی که معنای عرفان عبارت از این است که انسان یک محلی پیدا بشود و یک ذکری بـگـوید و یک سری حرکت بدهد و...، این معنی عرفان است!!!، مرتبه اعلای عرفان را امام علی سلام‌الله‌علیه داشته است و هیچ این چیزها نبوده در کار. خیال می‌کردند که کسی که عارف است باید دیگر بکلی کناره گیرد از همه چـیز و برود کنار بنشیند و یک قدری ذکر بگوید و... . 🔸امیرالمؤمنین در عین حالی که اعرف خلق الله بعد از رسول الله در این امت، اعرف خلق الله به حق تعالی بود، معذلک نرفت کنار بنشیند و هیـچ کاری به هیـچـی نداشته باشد... . 🔹یا خیال می‌شود که کسی که اهل[سیر و] سلوک است، اهل سلوک باید به مردم دیگر کار نداشته باشد، در شهر هر چه می‌خواهد بگذرد، من اهل سلوکم!!!، بروم یک گوشه‌ای بنشینم و وِرد بـگـویم و سلوک!!! به قول خودش پیدا کند!!!. 🔸این سلوک در انبیا زیادتر از دیگران بوده است، در اولیا زیادتر از دیـگـران بوده است، لکن نرفتند در خانه‌شان بنشینند و بـگـویند که ما اهل سلوکیم و چکار داریم که به ملت چه می‌گذرد، هر که هر کاری می‌خواهد بکند!!!. 🔹 اگر بنا باشد که اهل سلوک باید بروند کنار بنشینند، پس باید انبیأ هم همین کار را بکنند و نکردند. 🔸موسی بن عمران اهل سلوک بود ولی معذلک رفت سراغ فرعون و آن کارها را کرد. ابراهیم هم همین طور، رسول خدا هم که همه می‌دانیم. 🔹رسول خدایی که سال‌های طولانی در سلوک بوده است، وقتی که فرصت پیدا کرد، یک حکومت سیاسی ایجاد کرد برای این که عدالت ایجاد بشود، تبع ایجاد عدالت فرصت پیدا می‌شود برای این که هر کس هر چیزی دارد بیاورد. 🔻 وقتی که آشفته است نمی‌توانند، در یک محیط آشفته نمی‌شود که اهل عرفان، عرفانشان را عرضه کنند، اهل فلسفه، فلسفه‌شان را، اهل فقه، فقه‌شان را، لکن وقتی حکومت یک حکومت عدل الهی شد و عدالت را جاری کرد و نگذاشت که فرصت‌طلب‌ها به مقاصد خودشان برسند، یک محیط آرام پیدا می‌شود، در این محیط آرام همه چیز پیدا می‌شود. 🔸... به هیچ چیز مثل این امر سیاسی دعوت نشده است و این امر سیاسی بوده است، زمان پـیغمبر بوده است، زمان امیرالمؤمنین بوده است، بعدها هم اگر یک فرصت پیدا می‌شد، آنها هم داشتند این معنا را. 🔹انحرافات زیاد شده است. بعضی از اهل علم خودمان هم همین معانی را دارند (لباس جندی حرام است!!!، لباس شهرت است!!!، به عدالت مضر است!!!( حضرت امیر عادل نبوده؟ ! حضرت سیدالشهدا هم عادل نبوده؟ ! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟ ! پـیغمبر اکرم هم عادل نبوده؟ ! برای این که لباس جندی داشتند!؟ 🔸اینها را تزریق کردند به ما، به ما آن طور دست‌های توطئه گر تزریق کردند که ماها هم باورمان آمده است. تو چکار داری به این که چـه می‌گـذرد، تو مشغول درسَت باش، تو مشغول فقهت باش، تو مشغول فلسفه‌ات باش، تو مشغول عرفانت باش، چـکار داری که چـه می‌گـذرد!!!. 🔹... اوایلی که این مسائل پـیش آمد، یکی از رفقای ما که بسیار خوب بود، بسیار مرد صالحی بود و اهل کار هم بود، لکن من وقتی یک قضیه را صحبت کردم که در این قضیه ما باید تحقیق کنیم، گفت به ما چکار دارد،... امر سیاسی است به ما چکار دارد!!!. این طور تزریق شده بود که یک مرد عالم روشنفکرِ متوجه به مسائل، این طور می‌گوید که به ما چکار دارد!!!. 🔸پـیغمبر هم می‌گـفت سیاست به ما چکار دارد!!!؟ امیرالمؤمنین هم که حکومت داشت، می‌گفت سیاست... . حکومتی داشت برای ذکر گفتن و برای قرآن خواندن و برای نماز خواندن و همین دیـگـر؟ ! حکومت بود، ولایت بود و تجهیز جیوش بود عرض می‌کنم حکومت‌ها در نصب کردن اینها بود، همه‌اش سیاست است اینها. 🔹آنی که می‌گـوید که آخوند چکار دارد به سیاست، این با آخوند خوب نیست، این با اسلام بد است، می‌خواهد آخوند را کنار بگذارد که می‌تواند یک کاری توی مردم انجام بدهد و هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند و لهذا این طور شد. 🔸البته علمای ما در طول تاریخ این طور نبود که منعزل از سیاست باشند. 🔻مسأله‌ی مشروطیت یک مسأله‌ی سیاسی بود و بزرگـان ما در آن دخالت داشتند، تأسیسش کردند. 🔻مسأله‌ی تحریم تنباکو یک مسأله‌ی سیاسی بود و میرزای شیرازی رحمه‌الله این معنا را انجام داد. 🔻در زمان‌های اخیر هم مدرس، کاشانی، اینها مردم سیاسی بودند و مشغول کار بودند، 🔻اما به قدری قدرت داشت این دست قوی توطئه گر که نمی‌شد از فکر حتی اهل علم محترم هم بیرون کرد به این که نه، مسأله این طور نیست، مسأله‌ی حکومت در زمان پیغمبر بوده و سیاست هم بوده، در زمان امیرالمؤمنین بوده و سیاست هم بوده و این که همه نقل کرده‌اند و این قدر غدیر را بزرگ کرده‌اند، برای این که به ما بفهمانند، تعلیم بدهند به ما که این طوری باید باشد. ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) صوت —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷