شیخ فهمید! 🔸سوال می شود که دین با حکومت چه ارتباطی دارد؟ دین نباید در [سیاست] دخالت کند! این تفکری است که از صدر مشروطیت، مشروطه‌ خواهان سکولار و تربیت شده‌ های انگلستان و فرانسه اظهار کردند. تقی‌زاده ‌ها از آن درآمدند که می¬ گفتند: «ما وقتی به سعادت می ‌رسیم که از فرق سر تا ناخن پا فرنگی بشویم. دین هم حسابش جداست.» 🔸آن کسی که مخالف این کار بود، یک آخوند بود. گفت: «این راه خطرناکی است. مشروطه ‌ای که شما می ‌گویید به کلی جدای از دین باشد را قبول نداریم. مشروطه ‌ای را قبول داریم که با دین آمیخته باشد؛ مشروطه مشروعه باشد.» ایشان را ( نوری) زود دارش زدند تا قضیه را تمام کنند و این فکر رواج پیدا نکند. 🔸همه نقشه‌ ها را کشیدند برای اینکه دین را از جامعه جدا کنند. این را شیخ فهمید و داد زد که: «این گونه درست نیست. من تا به حال از مشروطه حمایت می‌ کردم اما مشروطه‌ ای که مشروعه باشد. اگر شما مشروطه منهای دین را می ‌گویید، من قبول ندارم.» گفتند پس تو ضد مشروطه و ضد انقلاب هستی، فوراً اعدامش کردند! در همین میدان سپهر تهران، شیخ را اعدامش کردند و بسیاری از مشروطه خواهان مسلمانِ نمازخوان، کف زدند. 🔸حتی پسر شیخ فضل الله برای دار زدن پدرش کف زد. مدرس هم می گفت: «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست.» یعنی آن تئوری تفکیک نهادهای اجتماعی باطل است. دین را نمی ‌شود از سایر نهادها تفکیک کرد. دین باید در همه جا حضور داشته باشد. اگر نظام، نظام اسلامی است، باید آموزش و پرورش هم اسلامی باشد. فرهنگ و هنرش هم باید اسلامی باشد. ۱۳۸۸/۰۹/۲۴ علامه مصباح یزدی 🗓 به مناسبت ۱۴ مرداد ، صدور فرمان مشروطیت —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷