🔰در دنیای مسیحیت، روال مدرنیته با تقسیم کار بین قیصر و مسیح(پاپ) اتفاق افتاد. در دنیای اسلام نیز بعد از انقلاب عظیم اسلامی، نسبت حوزه و حکومت محل نزاع بوده، و فارغ از برخی جریانات نظیر حجتیه که اساسا با انقلاب همراه نبودند، در بین بدنه حوزوی ۳ گرایش(با مسامحه) وجود داشته است: ۱)جریان فقه حکومتی: بر این باور است که امام خمینی(رض) مبتکر حکومت در عصر غیبت نبوده و تنها تدوین کننده و ارائه کننده‌ی آن از طریق شکل دادن به انقلاب در وقت مناسب آن بوده است. ۲)جریان سنتی حوزه: کلیت این جریان با انقلاب همراه است اما قائل به دخالت حکومت در حوزه و بالعکس(به معنای یافتن پاسخ‌های مسائل مستحدثه حکومتی) نیست. جریان تفکیک مثال بارز این جریان است. ۳)جریان مدرن حوزه و جریان روشنفکری دینی: تفاوت عمده روشنفکری دینی و حوزویان مدرن این است که دسته‌ی اول اسلام را محدود به جریان‌های فردی آن کرده و در اجتماعیات و حکومت تابع علوم و قواعد مدرن شده‌اند(امثال سروش، ملکیان، کدیور و...). اما دسته دوم(حوزویان مدرن)، تلاش در سازگاری قواعد اسلامی و قواعد مدرن دارند(مثال مشخص آن فیرحی و صانعی و...). ♦️برداشت و نتیجه‌گیریِ فاصله و دوری و نزدیکیِ هر یک از دسته‌ها و گرایشات به فرمایشات امامین انقلاب به عهده‌ی خواننده‌ی محترم گذاشته می‌شود. ✍️ شماره ۳۷ ‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠 ‏💠حوزه‌ی علمیه‌ی قم باید همچنان یک «حوزه‌ی انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند. ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ☀️⁦⁦⁦⁦ ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷