⭕️شكستن حريم «توحيد» 🔻برخى عقايد كه توده مردم ما در مسائل مذهبى پيدا مى‏ كنند ريشه‏ در جهالت مردم دارد. 🔻فرض كنيد جانماز درست مى‏ كند، فكر مى ‏كند كه اين جانماز را قشنگ ‏تر كند، عكس يك گنبد و بارگاهى روى آن، همان جا كه مى‏ خواهند سجده كنند مى‏ كشد. يا روى مُهرى كه مردم مى‏ خواهند سجده كنند مى‏ آيد عكس گنبد و بارگاه مى ‏كشد يا «اللَّه، محمد، على، فاطمه، حسن و حسين» مى‏ نويسد، يعنى حريم هايى را كه خود اسلام براى توحيد قائل شده براى اينكه مردم نلغزند حفظ نمى‏ كنند. باید گفت : گرچه خود اين نوع کارها شرك نيست اما حريم توحيد را شكستن است. ♦️چرا اسلام مى‏ گويد كه وقتى مى‏ خواهى به نماز بايستى اگر چراغ يا آتشى جلويت باشد اين امر مكروه است؟ چراغ يا آتش جلو من باشد يا نباشد [چه تأثيرى دارد؟] 🔻مى‏ گويد براى اينكه وقتى چراغ يا آتش جلويت است عمل تو اندكى شباهت پيدا مى‏ كند به عمل كسى كه دارد آتش را تقديس مى‏ كند. براى اينكه آن حريم محفوظ بماند، همين صورت ظاهر- كه تو در مخيله‏ ات هم تقديس آتش خطور نمى‏ كند- مكروه است و بهتر است نباشد. 🔻يا اگر انسانى در قبله تو نشسته است مكروه است كه آن‏طور نماز بخوانى. اگر عكسى مقابل روى تو هست، روى آن را بپوشان. اينها مسائلى است كه خودش فى حد ذاته شرك نيست ولى حريم توحيد را مى‏ شكند. 🔻توحيد يك مقدار حريم دارد. وقتى كه حريم توحيد شكسته شود كم كم مردم ندانسته وارد خود شرك مى‏ شوند. به تدريج [به آن شى‏ء] اصالت مى‏ دهند. 🔻وقتى مدتى گذشت و عكسى در قبله بود، مى‏ گويند حالا كه عكسى اينجا هست چه بهتر كه عكس پيغمبر جلو نمازمان باشد، نمازمان بهتر مى‏ شود، 🔻يا عكس «على» جلو نمازمان باشد كم كم [معتقد مى‏ شوند كه‏] عكس «على» را از جلو نماز نبايد برداشت. به تدريج ديگر خدا فراموش مى ‏گردد و فقط «على» مى‏ شود. آن شرك است. اين يك مكانيسم خيلى عادى و ساده روان‏شناسى دارد 🔻لذا افرادى مثل مرحوم آقاى بروجردى شديداً اشكال مى‏ كردند [كه چنين كارهايى انجام شود. زمانى كه‏] به مشهد رفته بودند، به وعاظ مشهد خيلى صريح دستور مى‏ دادند، آنها هم بالاى منبر مى‏ گفتند كه آقا چنين دستور داده ‏اند. 🔻 خيلى تصريح و تأكيد مى ‏كرد كه كسانى كه به حرم مى‏ روند اگر مى‏ خواهند آن عَتَبه را ببوسند ببوسند ولى پيشانى‏شان را روى عتبه يا ضريح نگذارند، 🔻با اينكه اگر انسان پاى ضريح برود و صورت يا پيشانى ‏اش را به ضريح بچسباند قصد سجده كردن ندارد، ولى چون يك شباهتى به سجده پيدا مى ‏كند [گفته‏ اند اين كار را نكنيد.] چون سجده برای خدا، گذاشتن اين پيشانى است بر روى خاك و زمين، يك عملى كه كوچك‏ترين شباهتى هم به آن دارد صورت نگيرد، يعنى اين حريم محفوظ بماند. 🔻وقتى كه اين حريمها محفوظ نماند كم كم منجر به شرك مى‏ شود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4))، ج‏15، ص: 945-944- با تلخیص و ویرایش- شهيد مطهرى —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷