صفحه دوم: 3. نجم الدین رازی، صاحب مرصاد العباد، که خود اهل ری بود، تعداد کشته ها و اسیران ری در تهاجم مغول به این شهر را حدود 500 هزار نفر برآورد کرده است.  4. رک: معجم البلدان، ج 4، ص 51، مدخل «طهران».  5. عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات، ص 227، رکن 4.  6. رک: معجم البلدان، ج 3، ص 117، مدخل «ری».  7. اکنون شهر ری یکی از پُرجمعیّت ترین مناطق تهران به شمار می رود و تهران و شهر ری به یکدیگر متّصل شده اند.  8. در تهیّه و تدوین مطالب «تاریخچۀ ری و تهران»، از منابع گوناگون بهره جستیم.  یادکرد ری و زوراء در احادیث اسلامی  در روایات اسلامی، در موارد گوناگون، از ری و زورا (پشت ری) یاد شده است که ما در اینجا چهار نمونه از یادکردهای مذمّت آمیز در بارۀ این شهر و ساکنان آن را می آوریم.  البتّه با توجّه به آنکه در اعصار گذشته و در عصر حاضر، انسانهای مؤمنی در ری ساکن بوده و هستند، باید بگوییم که بی گمان، احادیث مذمّت اهل ری در گذشته، مرتبط با ناصبیانی است که با خاندان پیامبر(علیهم السّلام) و پیروانشان دشمن بودند، و روایات مذمّت اهل ری و زورا در آخرالزمان، در ارتباط با کسانی است که اهل ظلم و فساد بوده و نسبت به شیعیان علیّ بن ابی طالب(علیهما السّلام) دشمنی می ورزند و پس از خروج حسینی خراسانی و حسنی گیلانی، مردم را به جنگ با آن دو بزرگوار که هر دو از خاندان پیامبر اسلام(صلّی الله علیه وآله) می باشند، تشویق می کنند.  در هر حال، امیدواریم خداوند آن گروه از مؤمنانی را که اکنون در ری و زورا (تهران) زندگی می کنند، از شرّ بلاها و فتنه های آخرالزمان در امان نگاه دارد.  امام صادق(علیه السّلام) فرمود:  بی گمان، ری، قزوین و ساوه نفرین شده و شوم اند(1).  نیز مردی از آن بزرگوار روایت کرده است:  بی گمان، اهل ری در دنیا، بر اثر نوشیدن شراب، تشنه می میرند  و تشنه برانگیخته می شوند و تشنه وارد آتش می گردند(2).  اَعمَش هم از امام صادق(علیه السّلام) نقل کرده است:  شانزده گروه از امّت جدّم ما را دوست ندارند و ما را نزد مردم  دوست داشتنی قرار نمی دهند... اهل شهری که «ری» نامیده  می شود؛ ایشان دشمنان خدا، دشمنان رسول او و دشمنان  خاندان وی اند و جنگ با خاندان رسول خدا(صلّی الله علیه و‏آله) را  جهاد، و مال ایشان را غنیمت می پندارند، و برای ایشان (اهل ری)  عذاب خوارشدن در زندگی دنیا و آخرت بوده و برای آنان عذابی ماندگار  است... و اهل شهری که زورا نامیده و در آخرالزمان ساخته می شود؛  از خون ما شفا می جویند و با دوست نداشتن ما نزدیک می شوند  و در دشمنی ما دوست می شوند و جنگ با ما را واجب و کارزار با ما را  لازم می دانند. ای پسرکم، بپرهیز از ایشان، سپس بپرهیز از آنان...(3).  همچنین، در حدیثی دیگر از امام صادق(علیه السّلام)، ری و اهل آن از جملۀ سیزده شهر و طایفه ای به شمار آمده اند که قائم(علیه السّلام) با آنان می جنگد و آنان با قائم(علیه السّلام) درگیر می شوند(4).  🌴  1. بحار الأنوار، ج 57، ص 229، ذیل ح 65.  2. فروع الکافی، ج 6، ص 407، ب 15، ح 17.  3. بحار الأنوار، ج 57، ص 206، ب 36، ح 5 .  4. الغیبة، ص 309، ب 17،ح 6.  اوضاع ری و زوراء در آخرالزمان  احادیث اسلامی بسیاری در بارۀ اوضاع ری در آخرالزمان به دست ما رسیده اند، و واژۀ «ری» در آنها «شهر ری» (بخش جنوب شرقی تهران کنونی) و «پشت ری» (بخش شمال غربی تهران کنونی) را شامل می شود، و در برخی از روایات نیز، بر بخشی از ری قدیم یا «پشت ری»، و در روایتی، بر تمام ری قدیم یا تهران کنونی، «زوراء» اطلاق شده است.  بر اساس روایات اسلامی، در آخرالزمان، ری (تهران کنونی)، به ویژه پشت ری یا همان زوراء، بر اثر فتنه، ستم و فساد، با حوادث و بلاهای گوناگون و دهشتناکی رو به رو می شود، و با توجّه به آنکه ری، به خصوص زوراء، در آخرالزمان پایتخت ایران و مرکز ادارۀ امور این کشور است، بی گمان، فرود هر گونه بلایی بر این شهر، بر دیگر شهرهای ایران نیز اثرگذار خواهد بود.  ما در اینجا، ابتدا دو روایت عجیب و شنیدنی را به طور کامل نقل می کنیم و سپس به شرح جزئیّات آن دو روایت و دیگر احادیث مرتبط با ری و زوراء در آخرالزمان خواهیم پرداخت.  در حدیث مفصَّلی که مُفَضَّل بن عُمَر از امام صادق(علیه السّلام) نقل کرده، ضمن کاربرد واژۀ «دارالفاسقین» - جایگاه فاسقان - در بارۀ زوراء یا بخش شمال غربی تهران کنونی، چنین آمده است:  ... مُفَضَّل گفت: ای سرور من، در آن هنگام (آخرالزمان) دارالفاسقین (زوراء) چگونه خواهد بود؟ فرمود: در نفرین خدا و خشم اوست. فتنه‏‌ها آن شهر را ویران و چون بیابانی رهایش می‏کنند. پس وای ـ و سراسر وای ـ به حال آنجا و ساکنانش از پرچمهای زرد و پرچمهای مغرب و [پرچمهای] کسی که جزیره را با شر تهدید می‏کند و پرچمهایی که از هر [جای] نزدیک یا دوری به سویش می آیند. ادامه دارد... @sarbazeyar