بخش اول:
«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن ها خلافت را روی زمین بخشید؛ و دین و آئینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می کند...» 1
این واقعیت در احادیث نیز آمده است:
امام محمدباقر(علیهالسلام):
«حضرت قائم(عجلاللهتعالیفرجه) قیام نمی کنند مگر آنکه ترس همه را فرا گرفته باشد، زلزله ها زیاد شده باشد، فتنه ها و بلاها دامن مردم را گرفته باشد، و طاعون همه را مبتلا کند.» 2
جابربن جعفی میگوید: «از امّام باقر(علیهالسلام) پرسیدم كه معنای آیه «ولنبلونكم بشیء من الخوف والجوع» چیست؟» حضرت فرمودند:
«جابر (این آیه) یك معنای خاص دارد و یك معنای عام. معنای خاص، گرسنگی در كوفه است كه خداوند آن را مخصوص دشمنان آل محمد علیهمالسلام قرار داده و به وسیله آن، آنها را هلاك میكند. ولی معنای عام آن در شام محقق میشود كه اهل آنجا به خوف و هراس و گرسنگی مبتلا میشوند كه احدی به مانند آن مبتلا نشده باشد و گرسنگی پیـش از قیـام قائـم(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اسـت و خــوف و هـراس پـس از قیـام قائـم(عجلاللهتعالیفرجهالشریف).»
امام باقر(ع) میفرمایند:
« حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) جز در شرایط زیر ظهور نمیكند. مردم شدیداً دچار هراس و گرفتار زلزلههای بسیار و طاعون شوند و جنگ نمایان و شدیدی میان اعراب واقع شود. اختلاف در دین و آیین پیدا كرده و وضعیت و احوالشان متغیر گشته باشد. هر كس آرزویی داشته باشد آرزویش در هر صبح و عصر مرگ است تا آنجا كه فرمودند: قیام ایشان پس از یأس و ناامیدی (مردم) است خوشا به حال كسی كه او را درك كند و از یاورانش باشد وای و صدها وای بر آن كه با او مخالفت كند و از امرش نافرمانی و سرپیچی نماید.»
ابوبصیر از امام صادق(علیهالسلام) نقل كرده كه فرمودند:
«ناچار پیش از قیام فتنهای پیش میآید كه مردم در آن گرسنه میشوند و هراس شدیدی از كشتارها در دلشان میافتد و مبتلا به كاستی و كم شدن اموال و محصولات و جانهایشان میشوند. این مسأله در قرآن مطلبی روشن و واضح است و سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند:
و لنبلونكم بشیء من الخوف والجوع و نقص من الاموال والانفس والثمرات و بشر الصابرین » 3
می بینید که در این جا نیز از ترس یاد شده است و این ترس زمانی پایان می یابد که حضرت ظهور کنند انشااله. البته ترسی که در یکی از روایات فوق پس از ظهور قائم (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) است، نصیب دشمنان خواهد شد.
از این مجموع احادیث شریفه كه سال ظهور را توصیف میكنند در مییابیم كه آن سال، سالی است با زمین لرزهها و فتنههای بسیاری كه حكایت از نبود و فقدان ثبات سیاسی در برخی كشور و كثرت اختلافات و جنگها میكنند كه آن هم به جنگی جهانی ختم میشود كه در روایات از آن به جنگ و معركه قرقیسیا یاد شده است (كه به زودی به آن اشاره خواهیم كرد) و نتیجه زیاد شدن جنگها، خوف و هراس و گرسنگی و كشتارها و مرگ و میرها میباشد و حوادث و اتفاقات این سال به ظهور حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) منتهی شده جهان پر از عدل و قسط میگردد. 4
در روایات بیان شده که در نزدیکی ظهور و بعد از جنگ قرقیسیا، کمبود رزق و امکانات مادی پدید می آید و ائمه ی عزیز (علیهالسلام) شیعیان را به اندوختن رزق برای آن ایام دعوت کرده اند. شاید پیام امام خامنه ای در مورد سال « همت مظاعف، کار مضاعف » با در نظر گرفتن نزدیکی چنین ایامی صورت گرفته است. از شما دوستان تقاضامندم تا از این اظهار نظر در جهت توقیت استفاده نفرمایید.
ررسی یکی از علایم نزدیکی ظهور: خشکسالی و قحطی
قبل از هر چیز دعوت می کنم آیات و روایات مربوط به قحطی را ملاحظه فرمایید.
آیات
«قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان.» 5
در آیه 155 سوره بقره سخن از خشكسالی و قحطی به میان آمده است و خدا از آن به عنوان وسیله ای برای آزمایش انسانها و كفاره گناهان یاد كرده است.
حضرت باقر(علیهالسلام) در خصوص قسمت آخر آیه 155 سوره بقره: «و بشارت ده به استقامت کنندگان» فرموده اند: «مژده بده صابرین را در آن هنگام به تعجیل خروج قائم.» 6
«و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن ها می گشودیم. اگر شکرگزاری کنید، نعمت خود را بر شما خواهم افزود.» 7
ادامه دارد...
@sarbazeyar