✅ آیا بخشیده شدن گناهکاران در قیامت با این سخن که عذاب و پاداش در قیامت اثر واقعی اعمال است، سازگار می‌باشد؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ از سویی گفته میشود که عذاب و پاداش در آخرت، اثر واقعی اعمال انسان‌ها است. چنانکه اثر شرک و کفر، جاودانه بودن در جهنم است. 2️⃣ از سویی گفته می‌شود که خداوند یا شافعان در قیامت، برخی گنهکاران را می‌بخشند.(انبیاء، 28) یعنی بقای در جهنم با ارادۀ خداوند است و ربطی به اینکه اثر واقعی اعمال باشد، ندارد. آیا این دو سخن با یکدیگر سازگار هستند؟ 3️⃣ هر عملی اثر خاص به خود را دارد که در قیامت آشکار می‌گردد، در عین حال، آثار اعمال آنگاه که در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند، می‌توانند همدیگر را خنثی کنند. مانند اینکه در همین دنیا آب یا خاک، اثر آتش را از بین می‌برد. 4️⃣ یکی از اموری که می‌تواند اثر برخی اعمال را در قیامت بپوشاند، ارادۀ خداوند مبنی بر بخشش برخی گناهان است. چنانکه در این دنیا نیز خداوند می‌تواند در صورت مصلحت، آتش را به گلستان تبدیل کند یا مانع بریدن کارد حضرت ابراهیم علیه السلام شود و بدین ترتیب اثر واقعی این امور را از بین ببرد. 5️⃣ بنابراین، اثر واقعی گناهان، همان عذاب جهنم با مراتب خاص خود است، اما این اثر با برخی امور مانند بخشش خداوند یا شفاعت شافعان می تواند خنثی شود. در عین حال، خداوند متعال خبر داده که اثر کفر و شرک را خنثی نمی کند: «مسلّماً خدا، اين را كه به او شرك ورزيده شود نمی بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏بخشايد، و هر كس به خدا شرك ورزد، به يقين گناهى بزرگ بربافته است.» (نساء، 48) ✍ محمد حسین فاریاب 🆔 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110