✅ 🍃أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ🍃 🌺 بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌺 ☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️ 🌺سوره توبه آیه (3)👇 إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَي عَلَي الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الأَمْرَ مَا مِن شَفِيعٍ إِلاَّ مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ (3) همانا پروردگارتان، خدايى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز و دوران آفريد، سپس بر عرش استيلاء يافت (زمام امور را به دست گرفت). كار جهان را تدبير و سامان دهى مى كند. هيچ شفاعت كننده اى جز با اذن او نيست. آن خداوند است كه پروردگار شماست، پس او را بپرستيد. آيا پند نمى گيريد؟ 🌺 نکته ها 👇👇 مراد از شش روز، شش روزگار و شش مرحله ودوران در آفرينش است، و ممكن است مراد از آن، مدّتى برابر شش روز باشد. «عَرش»، مركز تدبير و كنايه از قدرت است. وقتى مى گويند: فلانى بر تخت نشست يا او را از تخت پايين كشيدند، يعنى به قدرت رسيد يا بركنار شد. سلطه ى خداوند، هم پيش از آفرينش آسمان ها و زمين بر هستى بوده، «وكان عرشه على الماء» [204] ، هم پس از خلقت آنها، و پس از پايان جهان و در قيامت هم سلطه ى الهى بر همه ى هستى باقى است. «يحمل عرش ربّك يومئذٍ ثمانية» [205] امام صادق عليه السلام فرمود: عرش، مربّع است، زيرا كلماتى كه بناى اسلام بر آن است نيز چهار كلمه است: «سبحان اللّه والحمدللّه ولااله الااللّه واللّه اكبر». [206] 204) هود، 7. 205) الحاقه، 17 206) علل الشرايع، ص 398. 🌺 پیام ها 👇👇👇 ✨آفرينش جهان با برنامه ريزى و زمان بندى صورت پذيرفته است. «ستّة ايّام» (وقتى بر نظام هستى برنامه و تدبير حاكم است، چگونه مى توان پذيرفت انسان كه گل سرسبد موجودات است، بى برنامه باشد؟!) ✨اوّل خداشناسى، سپس خداپرستى. «ان ربكم اللَّه الذى ... فاعبدوه» ✨هستى قانون مند و هدفدار است. لازمه ى تدبير امر، عاقبت وهدف داشتن و قانون مند بودن است. «يدبّر الامر» ✨عبادت، سزاوار كسى است كه خلقت و تدبير به دست اوست، نه ديگران. «خلق... يدبّر... ذلكم اللَّه ربّكم فاعبدوه» ✨خداوند هستى را آفريده، «خَلق» ودر قبضه دارد، «استوى» وبا حكمت دائماً آن را اداره مى كند، «يدّبر» وبدون اذن او كسى را نفوذى نيست، «مامن شفيع» و توجّه به اين حقايق، زمينه ى پيدايش روح بندگى وپرستش است. «فاعبدوه» ✨واسطه شدن هر موجودى بايد از سوى خداوند تأييد شود. پس بى جهت بت ها را شفيع قرار ندهيم. «ما من شفيع الاّ من بعد باذنه» ✨الوهيّت از ربوبيّت جدا نيست. طاغوت ها مى كوشند خالق را خدا بدانند، ولى سياستگذار ومدبّر را خودشان، ودين را از سياست جدا بدانند. «اللَّه ربّكم» ✨ انسان آفريدگار خويش را باور دارد، تنها نيازمند تذكّر است.«افلاتذكّرون» 🔴 به قرارگاه جهادی سوادرسانه در ایتا بپیوندید👇 🔊https://eitaa.com/savad2290 🔴 این قرارگاه را در شبکه اجتماعی ویراستی دنبال کنید:👇 🔊https://virasty.com/savad2290