✅ ☘ پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک فرمودند: اى مردم! جانهايتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو، خارج کنيد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره و آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💎 ۱۱) آیه۳۵ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّآئِمِينَ وَالصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا. ✅شأن نزول: هنگامی كه «اَسماء بنت عُمیس» همسر «جعفربن ابی طالب» با شوهرش از «حبشه» بازگشت به دیدن همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله)آمد، یكی از نخستین سؤالاتی كه مطرح كرد این بود: آیا چیزی از آیات قرآن درباره زنان نازل شده است؟ آنها در پاسخ گفتند: نه! «اسماء» به خدمت پیامبر(ص)آمد، عرض كرد: «ای رسول خدا جنس زن گرفتار خسران وزیان است! پیامبر(ص)فرمود: چرا؟ عرض كرد: به خاطر این كه در اسلام و قرآن فضیلتی درباره آنها همانند مردان نیامده است. اینجا بود كه آیه نازل شد وبه آنها اطمینان داد كه زن ومرد در پیشگاه خدا از نظر قرب ومنزلت یكسانند. ❇️تفسیر: شخصیت وارزش مقام زن در اسلام در این آیه سخنی درباره همه زنان ومردان وصفات برجسته آنها بیان شده است، وضمن برشمردن ده وصف از اوصاف اعتقادی واخلاقی و عملی آنان، پاداش عظیم آنها را در برشمرده است. می گوید: «مردان مسلمان وزنان مسلمان»، «ومردان مؤمن وزنان مؤمنه» اشاره به این كه اسلام همان اقرار به زبان است كه انسان را در صف مسلمین قرار می‌دهد، ومشمول احكام آنها می‌كند، ولی ایمان تصدیق به قلب ودل است واعمالی كه به دنبال آن می‌آید. «ومردانی كه مطیع فرمان خدا هستند و زنانی كه از فرمان حق اطاعت می‌كنند» سپس به حفظ زبان پرداخته، می‌گوید: «ومردان راستگو و زنان راستگو». و از آنجا كه ریشه ایمان، صبر وشكیبایی در مقابل مشكلات است، پنجمین وصف آنها را این گونه بازگو می‌كند: «ومردان صابر وشكیبا وزنان صابر وشكیبا» (وَالصّابِرینَ وَالصّابِراتِ). از طرفی می‌دانیم یكی ازبدترین آفات اخلاقی، كبر و غرور و حب جاه است، ونقطه مقابل آن «خشوع»، لذا در ششمین توصیف می‌فرماید: «ومردان با خشوع وزنان باخشوع» (وَالْخاشِعینَ وَالْخاشِعاتِ). گذشته از حب جاه، حب مال، نیز آفت بزرگی است، واسارت در چنگال آن، اسارتی است دردناك، ونقطه مقابل آن انفاق وكمك كردن به نیازمندان است، لذا در هفتمین توصیف می‌گوید: «ومردان انفاق گر وزنان انفاق كننده» (وَالْمُتَصَدِّقینَ وَالْمُتَصَدِّقاتِ). در هشتمین ونهمین وصف مؤمنان راستین می‌گوید: «ومردانی كه می‌دارند وزنانی كه می‌دارند» (وَالصّائِمینَ وَالصّائِماتِ). «ومردانی كه دامان خود را از آلودگی به بی عفتی حفظ می‌كنند، وزنانی كه عفیف وپاكند» (وَالْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحافِظاتِ). سرانجام به دهمین وآخرین صفت پرداخته، می‌گوید: «ومردانی كه بسیار به یاد خدا هستند، وزنانی كه بسیار یاد خدا می‌كنند» (وَالذّاكِرینَ اللهَ كَثیرًا وَالذّاكِراتِ). آری! آنها با یاد خدا در هر حال ودر هر شرایط، پرده‌های غفلت وبی خبری را از قلب خود كنار می‌زنند، وسوسه‌ها وهمزات شیاطین را دور می‌سازند واگر لغزشی از آنان سرزند، فوراً در مقام جبران برمی آیند. در پایان آیه، پاداش بزرگ این گروه را چنین بیان می‌كند: «خداوند برای آنها مغفرت وپاداش عظیمی فراهم ساخته است» (اَعَدَّاللهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَاَجْرًا عَظیمًا). 📚برگرفته از برگزیده تفسیر نمونه آیت الله مکارم 🔴 به قرارگاه جهادی سواد رسانه بپیوندید: 👇 🔊https://eitaa.com/savad2290