🔻 انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانه‌ای 🔹، که همان سینمایِ غالباً اردو زبان یا همان سینمای انگلیسی‌ـ هندی بمبئی (مومبای) است، در یک معنا به تمام سینمای هند اطلاق می‌شود و در یک معنا به سینمای اردو با محوریت بمبئی، در برابر سینمای روشنفکری کلکته و سینمای تامیلی‌ و جنوب هند به پایتختی حیدرآباد (تالیوود) اطلاق می‌شود. 🔹 اساساً ، برخلاف سینمای چین و ایران، بهره چندانی از حکمت هنر هندی و اسلامی نبرده است و بیشتر در مسیر تقلید و غربزدگی و عامه‌پسندی قدم برداشته است. 🔹به گفته لوئیس، تاریخ و فرهنگ گذشته را پس از جنگ جهانی فاتحین آن نوشتند و سانسورها و قرائت‌های خود را در آن اعمال کردند. 🔹علامه لنگرودی در کتاب خود درباره هند، اشعار به این موضوع دارند که هندوئیسم نوین را انگلیسی‌ها در هند ساختند وپرداختند و به تاریخ حقنه کردند. 🔹قرائت سکولار و آنگلوساکسون از مجموعه فرهنگ‌های باستانی هند، را به عنوان مکتبی با اصول مسلم پنداشتند و با همکاری انجمن سلطنتی بریتانیا، نهادهای هندشناسی و دانشگاه‌هایی در هند ایجاد کردند و منابعی جهت‌دار نگاشتند که درست به مانند ایران‌شناسی انگلیسی و پهلوی‌گرایی باستانی در ایران پیش از انقلاب، پر از اغلاط تاریخی و جعلیات دین‌شناختی با قرائتی مادی و مدرن بود. 🔹امری که امروزه برای دانشمندان سنت‌گرایی چون گنون و کوماراسوآمی و نصر و پست‌مدرن‌هایی چون نیچه و هیدگر و تجدیدنظرطلبان تاریخی چون گارودی و فوریسون و دیوید ایروینگ انگلیسی و مورخین... ادامه مطلب:👇👇 http://fekrat.net/465 @schoolofeconomics