این مسئله فاجعه دیوانسالاری عجیبی است و من نمیخواهم پروندهاش را باز کنم. اگر آن فاجعه نبود که من در آنجا ماندگار بودم. اینکه از سال ۸۴-۸۳ نخواستم آن را دنبال کنم چون برایم واضح بود از درون ساختاری که بسیاری از نیروها به دنبال این هستند مأموریت خارج از کشوری داشته باشند، سه چهارسال بروند و تنوعی در حقوق دریافتیشان هم اتفاق بیفتد، نمیتوان کاری را پیش برد. نه اینکه خود نیروها اشکال داشته باشند، بلکه مسیر اشکال دارد.
نیرو را میتوان به سمت بهتری سوق داد. همه شاید ظرفیت نداشته باشند اما بخش قابل توجهی را میتوان سوق داد. اما اصل ماجرا مربوط به یک حرکت غیردولتی است. اصلاً بهتر است آن را دولتی تعریف نکنیم. آستان قدس برای انجام این کار چه چیزی کم دارد؟ به نظر من هیچ چیز. همان رایزن ما میتواند به عنوان نیرویی قرار بگیرد که در کشور مربوط، برنامهای که آستان میخواهد را با تصویب مدیران ارشد دولت، دنبال و پیگیری کند. هیچ کار دشواری نیست. میتواند فراخوان بدهد نیروها را ثبتنام کند. منتها اینجا چه ظرفیتی وجود دارد؟ هنوز بین خوف و رجای سر برآوردن حجتیه در مشهد هستیم. معنایش این است حوزه مشهد خودش را آماده نمیکند. وقتی خودش را آماده نکند نمیتواند جلو رود.
دانشگاه علوم رضوی، زمانی که تأسیس شد قرار بود دانشجویان آماده شوند تا بتوانند به صورت زبان گویای گفتمان رضوی کار کنند. خوب است این نیروها سازماندهی شوند. فرصت بیشتری برای آموزشهای جدید گذاشته شود تا تواناییهای زبان دانشجویان بیشتر گردد و نیروهای توانمند پایه ساخته شوند. تا کنون این مسئله را مطرح کردم؛ با این بخشهایی که میتوانند کار کنند ارتباطی تنظیم و برنامههایی دنبال شود. آن قدر کانون در اروپا و آمریکا وجود دارد که از شمار بیرون است.اصلاً فرض کنید سلفیهایی که در اهل سنت در اروپا پراکندهاند و زیادند جماعت مسلمین دارند، انواع و اقسام مدلها را دارند همه اینها آنجا حضور دارند و کار میکنند. باید ارتباط تقویت و فضای گفتمانی خوب و قوی
ایجاد شود.
چه ظرفیتهای دیگری برای دیپلماسی زیارت و عواید حاصل از آن برای این شهر و کشور متصور است؟
اگر دیپلماسی فرهنگیمان زنده و فعال بود در این تحریمها این طور لطمه نمیخوردیم. به این دلیل لطمه خوردیم که بعد سیاسی و حکومتی قدرت وقتی در آنجا تصمیم گرفت کسی در مقابلشان نایستاد. اگر دیپلماسی فرهنگیمان قوی بود، اگر با اساتید دانشگاهها، با بخشهایی که مربوط به دانشکدههای علوم مذهبی است مثل دانشگاه کلمبیا در نیویورک که دانشگاه برجسته جهانی است و بخش خاصی مثل دانشکده مطالعات مذهب کاتولیک دارد ارتباط میگرفتیم اینقدر زیر فشار قرار نمیگرفتیم.
در اروپا مؤسسات مطالعات ادیان و مباحث ادیان به صورت گستردهای وجود دارد که خودش یک ظرفیت در همین راستاست. میگوییم سازمان فرهنگ و ارتباطات ضعیف شده و به یک بخش تابع و کوچک وزارت ارشاد تبدیل شد که در آن فحول و چیرهدستان و شخصیتهای ارزنده مطالعاتی اندیشهای اسلامی به حاشیه رفتند ولی آستان قدس که میتواند مستقل این کار را انجام دهد.
برچسب ها:
دیپلماسی زیارت, تمدن نوین اسلامی, فرصت های موجود در زیارت امام رضا(ع)