به گزارش خبرنگار علم و فرهنگ آستان قدس رضوی، کتاب «بازیگر پنجم» از مجموعه 14 جلدی رمان در مورد زندگی ائمه معصومین(ع) در به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی ) به دبیری مصطفی خرامان تولید شده است. این کتاب به‌نویسندگی محسن هجری یک اثر داستانی بلند برگرفته از خط مشی امام حسن(ع) است که در آن شرایط امروز با حوادث تاریخی گره خورده و مخاطب با پیچیدگی‌های زندگی امروز درگیر می‌شود. کتاب «بازیگر پنجم» درباره گروهی از دانش‌آموزان پسر است که کار نمایش تئاتر انجام می‌دهند و در ارتباطاتشان دچار مشکل می‌شوند. این مشکلات بر کار مشترک و زندگی شخصیشان هم اثر می‌گذارد. فضای داستان امروزی بوده و درباره بچه‌هایی است که در شرایط فعلی زندگی می‌کنند و به فراخور زندگی خود و فضای آموزشی که در آن حضور دارند، با پرسش‌هایی درگیر هستند. این اثر در قالب 20 پرده با عنوان‌های معرفی سر صحنه، هوای غبارآلود، بادام‌های تلخ، بالای دار، ظاهر و باطن، از زهر کشنده‌تر، فیل در تاریکی و... ضمن روایت یک از سری گفت‌وگوها و روابط اجتماعی در یک فضای صمیمی، اشاره مستقیم به شرایط امروز جامعه دارد و اینکه به چه صورت بعضی از پدیده‌های تاریخی تکرار می‌شود. کتاب «بازیگر پنجم» با تصویرسازی جلد طوی علی‌نژاد، طراحی جلد و صفحه‌آرایی سعید دین‌پناه در قطع رقعی و شمارگان 2 هزار نسخه منتشر شده و با قیمت 270 هزار ریال در فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در مشهد و سراسر کشور به نوجوانان عرضه می‌شود. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «ما در نمایش خود باید یکی از پیچیده‌ترین اتفاق‌های تاریخی را برای تماشاچیان بازی می‌کردیم. اما تا قبل از آن باید برای فهمیدن ماجرا تلاش می‌کردیم و این برای خیلی از ماها که مطالعه کتاب را فقط در خواندن کتاب‌های درسی خلاصه می‌کردیم، کار سختی بود. شاید اگر در حال و هوای دیگری بودم به آقای ستاری پیشنهاد می‌دادم که موضوع دیگری را برای گروه نمایش در نظر بگیرد؛ اما ماجراهایی که در این مدت برای خود من و بچه‌های گروه نمایش پیش آمده ‌بود اجازه نمی‌داد از این پیشنهاد به راحتی بگذریم و برای ما چهار نفر حالا روبه‌رو شدن با کسانی که مثل معاویه و عمروعاص عمل می‌کردند، یک مسئله جدی شده بود. حرف‌هایی که بین ما رد و بدل می‌شد، نشان می‌داد که پیشنهاد آقای ستاری فقط یک موضوع جالب نمایشی نیست؛ بلکه واقعیتی را به ما نشان می‌داد که در زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم. کجا باید ایستاد؟ کجا باید عبور کرد ؟ کجا باید سکوت کرد ؟ کجا باید بخشید؟.»