🔶 چکیده مطالب نشست علمی جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س) ◾️ دکتر خانم معصومه ظهیری ▪️ خداوند" انسان" خلق کرد و خیلی از مباحث که در قرآن مطرح شده است به جنس تعلق نمی‌گیرد، بلکه به انسان تعلق می‌گیرد. پس خلقت، خلقت یکسان و مساوی است. در آیاتی که به اجر و مزد و کرامت تعلق دارد به زن و مرد یکسان نگاه می‌شود. همچنین آیاتی که به موضوعاتی مثل تقوا می‌پردازد فراجنسیتی نگاه می‌کند و به ارزش کار و مدلی که انسان خود را به آن مزین می‌کند توجه می‌کند. در تمام «ان الله یحب» و «لایحب» که در قرآن آمده و می‌گوید خدا کدام دسته از انسان‌ها را دوست دارد یا دوست ندارد به زن و مرد یکسان نگاه می‌شود و اختصاص به جنس ندارد. ▪️ خداوند یک عده نخبگان را در نظام تکوین آفرید و به آنها برتری‌هایی داد: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا». باید این امتیاز داده شود تا آنها را به عنوان الگو و اسوه مطرح کنیم و دیگران به آنها اقتدا کنند. حضرت زهرا(س) هم جزء همین برگزیدگان است که خلقتش در نظام تکوین هم متفاوت است. این برای این است که نیمی از پیکره جامعه الگویی از جنس خودشان داشته باشند که برایشان قابل اعتماد و قابل اتکا باشد. به همین جهت محبت پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) از جنس محبت پدر به دخترش نبود بلکه از باب معرفی جایگاه ایشان بود. تکرار این مسئله از باب معرفی حضرت زهرا(س) به مردم بود. اینکه پیامبر(ص) ایشان را می‌بویید و می‌بوسید به همین جهت بود. پس حضرت زهرا(س) یک انسان ویژه و برگزیده است. 🔶 ادامه دارد 👇👇