◾️ نکته دیگر اینکه انسان‌های خوب ذوابعاد هستند. نه باید آنها را قدسی کنیم و نه حصر زمانی و مکانی کنیم و نه اینکه آنها را در ابعاد خاصی معرفی کنیم. در مورد شخصیت حضرت فاطمه(س) برخی کناره‌گیری و عزلت ایشان را برجسته می‌کنند، برخی حیات اجتماعی و سیاسی ایشان را مطرح می‌کنند، برخی فاطمه(س) را در کنار علی(ع) و پیامبر(ص) و فرزندانش معرفی می‌کنند. همه اینها فاطمه(س) است ولی ایشان یک وجود مستقلی دارد که می‌تواند برای انسان‌ها قابل اتکا باشد. چرا انسان‌ها می‌توانند متعلق به یک تاریخ و تحول‌آفرین در آن تاریخ باشند یا چرا می‌توانند در امتداد تاریخ مفهوم و معنا پیدا کنند و تاریخ در قبال آنها زبان و گویش پیدا ‌کند؟ ◾️ در جایگاه‌هایی که خلا تاریخی داریم یعنی جایی که پیامبری یا امامی ظهور و بروزش در جامعه به برهه دیگری از تاریخ سپرده شده یا به دلیل شرایط خفقان، مدل رفتاری که برای او تعریف شده است متفاوت است، اینجا گویا خداوند علمداری را به زنان جامعه سپرده است. جریان هاجر در کنار کعبه و جوشیدن زمزم و سعی میان صفا و مروه یا داستان مادر حضرت موسی نمونه‌هایی از این مسئله است. به عنوان نمونه دیگر، حضرت خدیجه نخستین بانوی ایمان‌آور به پیامبر(ص) بود که همراهی او در جهاد اقتصادی درخشان است و الا در دیگر ابعاد هم به عنوان مجاهد معرفی می‌شود. خود علنی کردن ایمان و ظهور و بروز ارزش‌ها یکی از ابعاد جهاد ایشان است. این مقدمه دوم بحث بنده بود. 🔶 ادامه داد👇👇