📝 متن پیام تولیت معزز آستان قدس رضوی که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد در پنجمین سالگرد شهدای زاریا قرائت شد:
بسم الله رب الشهداء و الصدیقین
پیام تولیت آستان قدس رضوی بمناسبت پنجمین سالگرد شهدای مظلوم زاریا
🔆 قال الله الحکیم فی محکم کتابه:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ (عنکبوت / 69)
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (آلعمران / 169)
💢 از کنار مضجع نورانی علی بن موسیالرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) به روح پاک تمامی شهیدان، حقجویان و عدالتطلبان، بهویژه شهدای سربلند زاریا درود میفرستم، از خداوند منان علو درجات و غفران برای این ارواح طیبه خواستارم و برای سلامتی و رهائی روحانی عالیقدر، شیخ تقریبی مظلوم زاریا و رهبر شیعیان نیجریه – سید ابراهیم زکزاکی – دعا میکنم، دوام و پویایی این نهضت صلحجو، عدالتطلب و حماسه جاویدان این شهیدانرا از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
تکریم شهدای زاریا ازجمله مصادیق تعظیم شعائر اسلامی است چراکه شهید و شهادت را نزد خداوند منزلتی بس والاست و شهیدان، احیاگران فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی، ایستادگی و پرچمداران اعتلای توحید و عدالت در جامعه هستند و شهیدان هماره تاریخ، در نهاد انسانهای پاکفطرت و سلیمالعقل شایستهی تحسین و تقدیر بوده و هستند. در امتداد این مسیر خون پاک شهدای زاریا، نیجریه و جهان فروخفته در خواب و غفلت را به خود آورد و آوای جاننواز عدالتخواهی و خداجویی و حقطلبی را در گوش تاریخ به صدا درآورد. شهادت پاکسیرتان زاریا، صدای رسای حریت، فریاد فتوت، پژواک طنین ندای گوشنواز ابراهیم و آوای روحنواز رسولالله در دعوت به برادری و همدلی را در گوش و جان پیروان ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی نیجریه طنینانداز کرد و شکوه عقلانیت، تفاهم مذهبی و وحدت ملی را در دیدگان جهانیان به تصویر کشید و اینچنین بود که در پرتو روح بلند این شهیدان، زاریا به نگین آفریقا اعتلا یافت و شهادت ایشان نقطه عطفی در تاریخ معاصر نیجریه شد. سویه دیگر شهادت شهدای زاریا ترجمان تحجرگرایی و جمود فکری، خشونتطلبی، انحطاط اخلاق، ستیز با حقوق بشر کسانیاست که دستشان به خون پاک این شهیدان آلوده است و تنها راه برخورد با خداجویان پاکسیرت را درتهدید، تخریب، ترور، غارت و استضعاف آنان میدانند، چنانکه قرآن میفرماید: (وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ): بروج / 8.
لکن اینان بدانند اینک در هَزاره سوم از تاریخ و اندیشه بشری همگان فهمیدهاند که ترور و کشتار، خشونت و طرد، نشانههای عجز و شاهدی استوار بر پیروی از جهل است و هیچ مایه فخر و مباهات نیست و بلکه لکه ننگی بر تاریخ سیاه این جریان است و صدالبته که پایههای این تفکر و رفتار، همانا سست و در تضاد باعقل سلیم و فطرت پاک انسانی است و دست انتقام خداوند مقتدر در دفاع از مظلومان از آستین برون و در کمین است که: إِنَّ رَبَّكَ لَبِالمِرصادِ (فجر / 14). امید است دولت نیجریه از تاریخ درس عبرت بگیرد و دست از کشتار بیگناهان بردارد و با آزادی شیخ زکزاکی مظلوم، آرامش را به امت اسلام و جامعه اسلامی نیجریه برگرداند.
روح این جنبش، اسلام اعتدالی و پیراسته از افراط وتفریط، زبان آن، گفتگو و تفاهم مذاهب اسلامی با یکدیگر و احتراز از خشونت و اقدام مسلحانه، رویکرد آن، وحدت و انسجام ملی و پرهیز از اختلاف و شکاف قومیتی، نژادی و مذهبی و خاستگاه آن، هزاره اسلامگرایی در نیجریه است که اسلام و دیانت آن، ریشه در قرن نخست هجری دارد. تلاش این جنبش، بر حاکمیت اسلام و احترام به مسلمانان در قوانین نیجریه در کنار پیروان دیگر ادیان آسمانی، فقرزدایی از نیجریه و توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی، علیرغم سرمایه عظیم نیجریه در حوزه نفت و منابع طبیعی، جایگزینی تفاهم و گفتگو بهجای ترور و تکفیر، کاربست عقلانیت اجتماعی و روحیه تسالم در تعامل با فرق اسلامی، آنرا به نقطه عطفی در تاریخ اسلامگرایی نیجریه مبدل کرده است. ازاینرو بر پایه عملکرد اجتماعی و بیانات شیخ ابراهیم زکزاکی، مهمترین مؤلفههای این جنبش عبارتاند از:
🔸1. خودآگاهی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در سطح ملی و فراملی.
🔸2. عقلانیت وحیانی در نقد و نظر.
🔸 3. تعامل و تفاهم مذاهب اسلامی: تقریب مذاهب بر پایه محورهای مشترک معرفتی و اعتقادی و پرهیز از فرقهگرایی، تکفیر و خشونت.
🔸4. قرآن محوری در اندیشه و راهبرد.
🔸5. محبت اهلبیت (علیهمالسلام).
🔸6. ظلمستیزی و حقگرایی.
🔸7. همگرایی اجتماعی و انسجام ملی.
🔸8. پرهیز از اقدام مسلحانه.
🔸9. توسعه دانش و معرفت دینی.
🔸10. تعاون و همیاری اجتماعی،