📖 «أَبْتَدِئُ بِحَمْدِ مَنْ هُوَ أَوْلَى بِالْحَمْدِ وَ الطَّوْلِ وَ الْمَجْدِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ» «آغاز می کنم با ستایش کسی که او سزاوارتر به ستایش و فضل و بزرگی است همه‌ی حمد مختصّ خدا است بر آنچه که او نعمت داده است.» با توجه به معنای حمد در هر مرتبه‌ای از مراتب مذکور، سه نوع ستایش متصور است: 1⃣ ستایش فطری: با روبرو شدن با موجودی صاحب کمال و بهره‌مندی از کمال او در نفس انسان ستایشی نسبت به او، به وجود می‌آید که این کمال از آنِ توست و من این کمال را از تو دارم، گرچه به زبان هم نیاید. ⬅️ این ستایش در همه موجودات به صورت فطری وجود دارد چه از این نوع ستایش بطور خاص آگاه باشند یا نباشند. 💫 چنانکه قرآن کریم این نوع ستایش را برای خداوند سبحان به تمامی موجودات نسبت می‌دهد و می‌فرماید: «إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لاتَفْقَهُونَ‏ تَسْبيحَهُم ‏». 📚 برگرفته از کتاب اسرار فاطمی 📚 ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔═══════════════╗ ❇️ @seratemostaghim_ir ╚════════════