🔻شبهه ⁉️برخی می گویند روایت داریم كه با دختر چشم آبى ازدواج نكنيد. آیا چنین روایتی داریم؟ 🔻جواب شبهه  ♦️اولاً روايتى كه دلالت بر ازدواج نكردن با دختر چشم آبى كند را نيافتيم و بلكه عكس آن روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وارد شده كه حضرت مى فرمايد: «تَزَوَّجُوا اَلزُّرْقَ فَإِنَّ فِيهِنَّ الْيُمْنَ»(وسائل ج۱۴ باب۲۰) با زنان چشم آبى ازدواج كنيد كه همانا در آنها خجستگی(خیر و بركت) است. ♦️در كتاب وسائل الشيعه نيز مجموعه احاديثى، تحت عنوان «استحباب تزويج البيضا و الزرقاء» وجود دارد. ♦️لكن بايد اشاره كرد كه در روايتى، پيامبر اکرم(ص) - كه ظاهراً همين روايت منشأ شبهه سؤال كننده شده - ازدواج با چند دسته از زنان را نهى كرده اند از جمله آنان «شهبره» است. وقتى اصحاب معنى شهبره را از پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيدند. حضرت فرمودند: شهبره، پس همان زن چشم آبى بدزبان میباشد. (لَا تَزَوَّجَنَّ شَهْبَرَهً … أَمَّا الشَّهْبَرَهُ فَالزَّرْقَاءُ الْبَذِیَّهُ/بحار ج ۱۰۰، ص ۲۳۱) ✅در مورد اين حديث توجه به دو نكته ضرورى است: ۱)آنچه مى توان در توجيه اين روايت بيان داشت اين است كه معمولاً زنان چشم آبى از زيبايى برخور دارند و اساساً خود چشم آبى بودن مى تواند ملاكى براى زيبايى باشد از اين رو روايت در صدد بيان اين نكته است كه صرف چشم آبى بودن شما را اغفال نكند تا بدزبانى زن را ناديده بگيريد و با او ازدواج كنيد زيرا بدزبانى موجب مى شود زندگيتان با صلح و آرامش نباشد. در واقع طبق اين روايت زمانى كه امر دائر شد بين زيبايى ظاهرى و زشتى درونى و روحى، زيبايى ظاهرى را بايد كنارى نهاد و از ازدواج با زنى كه خصلت ناپسندى دارد صرف نظر نمود. لذا در این حدیث از ازدواج با زنی چشم آبی که بدزبان باشد نهی شده نه زنی که صرفا چشم آبی میباشد. ۲)اين روايت شبيه روايت ديگرى از پيامبر اعظم(ص)است كه خطاب به مردم فرمودند: «إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْء»(بحارالأنوار، ج ۱۰۰، ص ۲۲۲) بپرهيزيد از سبزه ای كه در زباله دان و سرگین زار روييده است. سؤال شد: یا رسول الله! معنای این سخن شما چیست؟ ایشان فرمودند زن زيبايى كه در رستنگاهی بد(خانواده پليدى) رشد كرده باشد. ♦️همان گونه كه ملاحظه مى شود زنى که زيبا باشد اما شرافت خانوادگى نداشته باشد و يا اينكه در محیطی ناسالم و خانواده ای بد بزرگ شده باشد نوعا چنین زنی کانون شر برای انسان میشود که البته چه بسا استثنائاتی هم پیدا شود که از محل بحث خارج است. بر همين اساس است كه در معارف دینی، زيبايى به تنهایی ركن اساسى در ازدواج نيست. يعنى اگر زيبايى با ديگر معيارهاى اساسى مانند تديّن، اخلاق نيك و... همراه بود، ارزشی مضاعف دارد وگرنه هیچ اثری برای زندگی سالم که کانون مهر و عاطفه و حیا است، ندارد و بلکه زندگی را به خرابات مبدل مینماید. ♦️با اين بيان روشن مى شود كه اگرچه ممكن است چشم آبى بودن زيبايى محسوب شود اما پيامبرصلى الله عليه وآله خواسته اند اين هشدار را بدهند كه صِرف زيبايى موجب نشود از اخلاق ناپسند زن چشم پوشى كنيد. زيرا زبان، ترجمان و بيان گر احوال درون است. «از كوزه همان برون تراود كه در اوست». زبان، دريچه اى است كه درون مايه ها را ظاهر مى كند. زبان انسان، آينه دل اوست. امكان ندارد كه درون انسان، سالم و پاك باشد اما زبانش فحّاش و نيش زن باشد. به ويژه اينكه پس از ازدواج و بچه دار شدن، فرزند در دامن اين مادر رشد و نمو كرده و تربيت مى شود. ♻️نشر_حداکثری