⁉️سؤال: چرا به حضرت امام خامنه ای، نائب بر حق امام زمان می گویند و رهبر مسلمین جهان اطلاق میشوند؟!
🛑 پاسخ:
همان طور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «علما وارث انبیاء هستند» و طبق صریح روایات و نیز حکم عقل، فقهای ربانی، همه نواب امام زمان(عج) میباشند. چهار نفر در دوره غیبت صغری نایب خاص بودند و مابقی تا زمان ظهور حضرت (عج)، نواب عام حضرت ارواحنافداه میباشند.
🌹امامحسنعسکری علیه السلام درباره علما فرموده است: «... وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَعلی الْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ وذلكَ لا يكونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم/وسائل الشیعة، ج۲۷، ص ۱۳۱»
➖هر یک از فقها که از نفس خود در برابر هواهای نفسانی صیانت کند و دین خود را حفظ نماید، با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر مولای خود را اطاعت کند، بر همگان واجب است که از او پیروی نمایند(ولایت و امر و نهی او را پذیرا باشند) البته صاحب این ويژگيها تنها برخى فقهاى شيعه هستند، نه همه آنها».
♦️همچنین شیخ کلینی، صدوق و طوسی روایتی را - که معروف به «مقبوله عمربن حنظله» است - از امام صادقعلیه السلام نقل کردهاند: «... مَنْ کانَ مِنکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَی حَدیثَنا ونَظَرَ فی حَلالِنا وَحَرامِنا وعَرَفَ اَحْکامَنا فَلْیَرْضَوا بِهِ حَکَماً فَاِنّی قد جَعَلتُهُ عَلَیْکُم حاکماً.../الکافی، ج۱، ص ۶۷»
➖هر کدام از شما اگر از کسانی بود که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما صاحب نظر باشد و احکام ما را بداند، پس دیگران باید به حکومت او رضایت دهند(او را به حکومت برگزینند) چرا که همانا من بتحقیق او را بر شما حاکم قرار دادم.
♦️پس مقام معظم رهبری که یکی از مشاهیر فقهای معاصر است نیز «نایب بر حق امام زمان عج» هستند. مضافا اینکه ایشان توسط دهها نفر از فقهای شیعه برای زعامت مسلمین کشف ومعرفی گردیده اند هر چند عدهای را خوش نیاید و اکراه داشته باشند. البته باید این نکته را ملحوظ داشت که از آنجایی که در این دوران، نظام اسلامی دایر شده است بخاطر عدم تشتّت آرای فقها و انشقاق حاکمیت، صرفا باید یک نفر که از همه اصلح است بر منصب حاکمیت قرار گیرد و سایر فقها و علمای ربانی تحت فرمان او قرار گیرند. همچنین باید متذکر شد که در عبارات علما خصوصا در رساله های علمیه بسیار عبارت حاکم شرع آمده(در بسیاری از احکام، ارجاع به حاکم شرع داده شده مثل اجازه برای ردّ مظالم و پرداخت خمس) که این عبارت «حاکم شرع» معادل همان عبارت «ولایت فقیه» میباشد و این یعنی همه فقهای امامیه اصل ولایت فقیه را قبول دارند.
♦️در مورد قسمت دوم سؤال، به اذهان اینگونه القاء میکنند تا همه مسلمانان بدون یک استثناء فردی را به رهبری قبول نکردند، نمیتوان او را «رهبر مسلمین جهان» قلمداد کرد! و شاهد میآورند که بسیاری از مسلمین اشخاص دیگری را به رهبری قبول کردهاند!
♦️این تعریف درست نیست که اگر درست بود، امام و ولی امر مسلمین خواندن امیرالمؤمنین (ع) و سایر ائمه(ع) نیز درست نبود چون همه مسلمان ها تبعیت از آن امامان معصوم ندارند. پس آنها ولی امر مسلمین هستند، چه همه بخواهند و چه نخواهند و چه باور و قبول داشته باشند یا نداشته باشند چرا که این عبارت براساس مبانی دینی بر فقیه عادل اطلاق شده و مقبولیت عامه برای ثبوت حقیقی آن لازم نیست.
لذا اگر کسی این ولایت را قبول نداشت، باید در مسلمانی خودش تردید و تجدید نظر نماید و نه در ولایت ایشان!
♦️لذا از آنجایی که فقیه عادل طبق حکم شرع، والی مردم قرار گرفته نمیتوان گفت: چون عدهای از مسلمانان ولایت ملک سلمان، یا حتی امریکا، انگلیس و اسرائیل را گردن نهادهاند، پس اطلاق «رهبر مسلمانان جهان» به ایشان خطاست! بلکه مسلمانی آنها تمام و کامل نیست.
♦️این ادله که در بالا آمد برای کسانی که مذهب تشیع را انتخاب کرده اند کفایت میکند لکن اگر بخواهیم برای غیر شیعیان طبق ادله ای که قبول دارند دلیل بیاوریم باید گفت که طبق آموزهها و فتاوای کلیه مذاهب غیر شیعه، هر گاه فقیه با حمایت و بیعت مردم به حکومت رسید، ولی امر مسلمین جهان است و همه باید با او بیعت نمایند. خصوصا این که هم اکنون صدها میلیون مسلمان [از مذاهب مختلف] ایشان را رهبر خود میشناسند، هر چند که به خاطر شرایط یا ...، مانند ما امکان تبعیت یا ابراز نداشته باشند.
♻️نشر_حداکثری