بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :تأمّلی در کلام امام عسکری علیه السلام ما للعب خلقنا بل للعلم و العباده " ما برای بازی خلق نشدیم بلکه برای علم آموزی و بندگی خدا خلق شدیم" چند نکته در باره این حدیث: 1⃣- هرکاری که انسان را از علم و عبادت باز دارد بازی و لهو و لعب است. 2⃣- علمی که ثمره آن تواضع؛ اخلاص و عبودیت نگردد بازی است. 3⃣- عبادتی که به عبودیت منجر نشود یعنی عبادت بدون ولایت که ثمره آن مخالفت با امام است؛ خود یک بازی است ولو در قالب جهاد باشد. 4⃣- بازی که منجر به عبادت و بندگی خدا شود در واقع بازی نیست بلکه عبادت است. 5⃣- دنیا طبق فرمایش قرآن لعب و بازیست؛ پس مشغول شدن به دنیا انسان را از علم و عبادت باز میدارد. 6⃣- اگر مُشوّق و مُؤیّد بازی باشی ولو خودت بازی نکنی تو هم مشغول بازی و لعبی. 7⃣- کسی که انگیزه و هدفش؛ علم و عبادت باشد نه بازی می کند و نه بازی می خورد و نه بازی می دهد. 8⃣- بین علم و عبادت هم افزائیست.ابتدا علم و معرفت؛ سبب می شود که انسان اهل عبادت شود و عمل و عبادت هم باعث می شود انسان عالمتر شود چرا که در حدیث داریم: " من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یعلم" یعنی هرکس به آنچه دانست عمل کرد خدا آنچه که او نمی داند را به او یاد می دهد. قرآن کریم می فرماید اتقوالله و یعلمکم الله"تقوا پیشه کنید خدا هم شما را عالم می کند. وهردو(علم و عبادت) انسان را از لهو ولعب باز می دارد. 9⃣- نیت و انگیزه و هدف عمل مهم است اگر ملاک خودخواهی یا صرفا جلب رضایت مردم باشد نه خدا،!!! پس بازی است یعنی دنبال سوت و کف و تشویق دیگران رفتن است. 🔟- علم و عبادت نباشد می شود عصبیت و عصیان؛ پس بازی، گناه یا زمینه گناه است. باید بازی هم ارتقاء علمی و یا عبادت باشد و الا در جهل می ماند. ✍نتیجه : طبق بیان امام عسگری علیه السلام هر کاری که در این عالم از ما صادر می شود از سه تا (عین) خارج نیست: الف_ یا علم است ب_یا عبادت است ج_یا عبث و عصیان است مثلا اگر انسان می خواهد فیلم یا سریالی ببیند یا ورزش یا تفریح کند و هر کاری می خواهد انجام دهد ملاحظه و تلاش کند کارش رنگ علم و عبادت داشته باشد یعنی ببیند آیا فلان کار، باعث می شود علم (مفید) او زیاد شود یا عبادت خدا حساب می شود، بعد اقدام کند، و إلا انجام ندهد برخی بازی می کنند ولی عبادت است یا علم و برخی عبادت می کنند اما در واقع بازی می کند! ما برای بازی خلق نشدیم، آدم عاقل کاری می کند که کارش هم علم باشد هم عبادت، یعنی اگر عبادتی می کند بهره علمی نیز از عبادت خود می برد مثلا در محتوای نماز و ادعیه تفکر می کند، کسب علم مفید نیز، عین عبادت است اگر هدف تحصیل وعلم، کسب رضایت الهی و تقرب به خدا باشد و ثمره آن اخلاص در عمل، تواضع، عبودیت و خشیت خدا باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 99/8/3