بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:فلسفه احکام ومعارف درخطبه فدکیه صدیقه سلام الله علیها 1⃣جَعَلَ اللهُ الاِیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ(خداوند «ایمان» را سبب تطهیر شما از شرک قرار داده). 2⃣وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ(و «نماز» را وسیله پاکى از کبر و غرور.) 3⃣وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نَماءً فِی الرِّزْقِ(«زکات» را موجب تزکیه نفس و نموّ روزى 4⃣وَ الصِّیامَ تَثْبِیتاً لِلاِخْلاصِ («روزه» را عامل تثبیت اخلاص) 5⃣وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّینِ («حجّ» را وسیله تقویت آیین اسلام) 6⃣وَ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوبِ («عدالت» را مایه هماهنگى دل ها) 7⃣ وَطاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ («اطاعت» ما را باعث نظام ملت اسلام) 8⃣ وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَةِ [لِلْفُرْقَةِ]و «امامت» ما را امان از تفرقه و پراکندگى 9⃣وَ الْجِهادَ عِزاً لِلاِسْلامِ («جهاد» را موجب عزّت اسلام) 🔟وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى اسْتِیجابِ الاَجْرِ(«صبر و شکیبایى» را وسیله اى براى جلب پاداش حق.) 1⃣1⃣وَ الاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ(«امر به معروف» را وسیله اى براى اصلاح توده هاى مردم.) 2⃣1⃣وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السُّخْطِ(«نیکى به پدر و مادر» را موجب پیشگیرى از خشم خدا) 3⃣1⃣ وَ صِلَةَ الاَرْحامِ مَنْماةً لِلْعَدَدِ(«صله رحم» را وسیله افزایش جمعیّت و قدرت) 4⃣1⃣وَ الْقِصاصَ حَقْناً لِلدِّماءِ («قصاص» را وسیله حفظ نفوس.) 5⃣1⃣وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ («وفاى به نذر» را موجب آمرزش) 6⃣1⃣وَ تَوْفِیَةَ الْمَکایِیلِ وَ الْمَوازِینِ تَغْیِیراً لِلْبَخْسِ(«جلوگیرى از کم فروشى» را وسیله مبارزه با کمبودها) 7⃣1⃣وَ النَّهْیَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِیهاً عَنِ الرِّجْسِ«نهى از شرابخوارى» را سبب پاکسازى از پلیدى ها 8⃣1⃣وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ(«پرهیز از تهمت و نسبت هاى ناروا» را حجابى در برابر غضب پروردگار.) 9⃣1⃣وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ اِیجاباً لِلْعِفَّةِ(«ترک دزدى» را براى حفظ عفت نفس.) 0⃣2⃣وَ حَرَّمَ اللهُ الشِّرْکَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ(و «تحریم شرک» را براى اخلاص بندگى و ربوبیت حق.) ✅ نتیجه بیان حکمت احکام : فَـ «اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ»(آل عمران102) وَ اَطِیعُوا اللهَ فِیما اَمَرَکُمْ بِهِ وَ نَهاکُمْ عَنْهُ، فَاِنَّهُ «إِنَّمَا یَخْشَى اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»(فاطر26)» اکنون که چنین است تقواى الهى پیشه کنید، و آنچنان که شایسته مقام اوست، از مخالفت فرمانش بپرهیزید، و تلاش کنید که مسلمان از دنیا بروید. خدا را در آنچه امر یا نهى فرموده، اطاعت کنید ـ و راه علم و آگاهى را پیش گیرید ـ چرا که:  از میان بندگان خدا، تنها عالمان و آگاهان از او مى ترسند و احساس مسئولیت مى کنند) ✍ نکات و نتايج : 1_در تبیین دین، وتشویق مردم به احکام و معارف اسلام، چرائی و حکمت آن را نیز بیان کنیم 2_هیچ یک از احکام الهی، بدون حکمت و مصلحت نیست 3_إستناد به آیه لاتموتُن، نشان می دهد ترک احکام، انسان را از اسلام خارج می کند 4_بخشی از فلسفه ها مربوط به عقاید، برخی مربوط به احکام و برخی مربوط به اخلاق و آداب است 5_آن چه که سبب بندگی، عمل به دین (تقوا و خشیت)می شود معرفت به خدا است(إنما یخشی الله من عباده العلماء) 6_برخی موارد جنبه فردی، برخی جنبه اجتماعی، اقتصادی وسیاسی دارد 7_عامل همه دردها و مشکلات، عقیده نداشتن و عمل نکردن به احکام و معارف دین است 8_مورد اول، به اهمیت ایمان و مورد آخر به ضرورت ترک شرک اشاره شده، یعنی عمل به احکام، به ایمان انسان بستگی دارد 9_موارد مذکور در خطبه أساسی ترین، مسائل اسلام است با فهم و عمل به آن، زمینه به تمام اسلام حتی انجامِ مستحبات و ترک مکروهات فراهم می گردد 10_فقط همین بخش از خطبه، کافی است برای آنکه نشان دهد حضرت، صرفا برای پس گرفتن فدک نبود بلکه در مقام جهاد تبيين و دفاع از اسلام و امامت بود که بنای انحراف آن را خلفا گذاشته بودند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/10/5