بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: راه إصلاح و هدایت ✍مقدمه : پرسش مهم بسیاری از والدین و مربیان که دغدغه تربیت و کار فرهنگی دارند این است که چگونه فرزندان و مخاطبان خود را نسبت به واحبات مثل نماز،حجاب و،،، تشویق نمائیم در این مقاله ادّعا این است که اگر سه عنوان که با حرف(میم) طراحی شده،صحیح و کامل إجرا شود، أنگیزه و إقدام به واجبات تحقق می یابد إن شاء الله 1⃣ معرفت: قال اميرالمؤمنين علیه السلام: الناس أعداءُ ما جهلوا مردم دشمن چيزهايى هستند كه نمى دانند.  ✍ بنابراین تا شناخت و آگاهی لازم در مخاطبان (نسبت به موضوع مورد نظر: نماز، حجاب، و،،، ) إیجاد نشود، نه تنها علاقه ای نشان نمی دهند بلکه دشمنی هم می کنند، معرفت هم راه هائی دارد البته به تناسب مخاطب باید إرائه شود: 1_آیات منتخب 2_أحادیث متناسب 3_خاطرات شهدا 4_أشعار برگزیده 5_سخن علمای ربّانی 2⃣ محبّت أولیاء دین : قرآن می فرماید: سوره آل عمران آیه ۳۱ قُل إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ وَيَغفِر لَكُم ذُنوبَكُم ۗ وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيم بگو: «اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.» ✍ دو إستفاده از این به دست می آید 1_خطاب به مردم علامت محبّت به خدا، تبعیت از رسول خدا و إطاعت از دین است پس کسی که اهل تقوا نیست یعنی دروغ می گوید که خدا را دوست دارد 2_خطاب به متولیان فرهنگی باید کاری کنید تا مردم عاشق خدا بشوند مردم با فهم نعمت ها و رحمت های إلهی به خدا محبت پیدا می کنند و در نتیجه اهل عمل به واجبات و ترک مُحرّمات می شوند لذا در روایت فرمودند عنه صلي الله عليه و آله : أدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وقِراءَةِ القُرآنِ ، فَإِنَّ حَمَلَةَ القُرآنِ في ظِلِّ اللّه ِ يَومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلَّهُ مَعَ أنبِيائِهِ وأصفِيائِهِ [كنز العمّال : 16/ 456/ 45409 پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : فرزندان خود را با سه خصلت بار آوريد: دوست داشتن پيامبرتان، دوست داشتن اهل بيت او و قرآن خواندن؛ زيرا در آن روزى كه سايه اى جز سايه خدا نيست، حاملان قرآن به همراه پيامبران و برگزيدگان او در سايه خدا هستند نکته مهم: مربی هم باید نزد مخاطب محبوب باشد تا مؤثر باشد 3⃣ معیشت : طبق احادیث اگر انسان تجربه لذت حلال مفید را در زندگی نداشته باشد انگیزه ای برای هیچ عملی از جمله عبادت و انجام واجبات ندارد امام کاظم (علیه السلام) اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ،،، وَ اِسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ اَلدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاهُ. تلاش كنيد كه وقت شما چهار ساعت باشد: ساعتي براي مناجات با خدا، ساعتي براي كار زندگي، ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد.،،، و با اين سهم از دنيا، براي كارهاي ديني ياري جوييد؛زيرا روايت شده است كه«از ما نيست هر كه دنيايش را براي دينش رها سازد يا دينش را براي دنيايش رها نمايد». ✍ نتیجه: الف_برنامه زندگی به چهار عنوان باید تقسیم بشود 1_تجارت2_عبادت3_رفاقت ( برای کسب معرفت) 4_لذّت(حلال مفید) ب_اسلام با دو لذت مخالف است 1_لذّت حرام، غیرشرعی 2_لذت حلال غیر مفید بنابراین اگر کسی مشغول لذّت حلال و مباحی باشد اما چون بعد از آن لذت انگیزه ای برای تجارت، عبادت، و معرفت پیدا نمی کند لذت او حلال اما لغو و لهو و بیهوده بوده است باید لذت حلال مفید را برای فرزندان ومخاطبان فراهم کنیم تا انگیزه عمل و عبادت در آنها ایجاد شود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/10/21