موضوع :عوامل انحراف نسل 1⃣کسب حرام و لقمه غیرطیّب قال الصادق عليه السلام : كَسبُ الحَرام يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ. الكافي :ج 5ص 124ح4 امام صادق عليه السلام : [اثر] درآمدحرام درنسل آشكارمیشود 2⃣ نطفه  حافظ طبرى در کتاب «الولایة» با سندش از على(علیه السلام) این حدیث را نقل کرده است : «لا یحبّنی ثلاثة : ولد الزنا ، ومنافق ، ورجل حملت به اُمّه فی بعض حیضها» ؛ (مرا سه نفر دوست ندارند : زنازاده و منافق و کسى که مادرش در حال حیض به او حامله شده باشد 3⃣ والدین (غیر مؤمن) صلى الله عليه و آله : كُلُّ مَولودٍ يُولَدُ على الفِطرَةِ ، و إنّما أبَواهُ يُهَوِّدانِهِ و يُنَصِّرانِهِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر مولودى بر فطرت (توحيد) زاده مى شود و اين پدر و مادر او هستند كه وى را يهودى و نصرانى بار مى آورند 4⃣ معلم و مربی(نامطلوب) الف_تعهّد (وتقوا) ندارد ب_تخصص(وتجربه)را ندارد ج_هردو(تعهدوتخصص)راندارد آیه ۲۴ از سوره مبارکه عبس است که می فرماید: «فَلْیَنظُرِ الْانسَانُ إِلىَ طَعَامِهِ» منظور از" طعام" در اینجا" علم و دانشى" است که غذاى روح انسان است، باید بنگرد که آن را از چه کسى گرفته؟ از جمله از امام باقر ع نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود:" علمه الذى یاخذه عمن یاخذه"؟ 5⃣ معاشرت ورفاقت با ناصالح قال الإمام عليّ عليه السلام: مُجالَسَةُ الأَشرارِ تورِثُ سوءَ الظَّنِّ بِالأَخيارِ ، و مُجالَسَةُ الأَخيارِ تُلحِقُ الأَشرارَ بِالأَخيارِ ، و مُجالَسَةُ الفُجّارِ لِلأَبرارِ تُلحِقُ الفُجّارَ بِالأَبرارِ ، فَمَنِ اشتَبَهَ عَلَيكُم أمرُهُ و لَم تَعرِفوا دينَهُ فَانظُروا إلى خُلَطائِهِ ؛ فَإِن كانوا أهلَ دينِ اللّه ِ فَهُوَ عَلى دينِ اللّه ِ ، و إن كانوا عَلى غَيرِ دينِ اللّه ِ فَلا حَظَّ لَهُ مِن دينِ اللّه ِ امام على عليه السلام: همنشينى با بدكاران ، بدبينى به نيكان را پديد مى آورد و همنشينى با نيكان ، بدكاران را به نيكان مى پيوندد . لذا هرگاه موقعيّت كسى بر شما مبهم گشت و دين او را نشناختيد ، به معاشرانش بنگريد . اگر اهل دين خدا بودند ، او نيز پيرو دين خداست و اگر پيرو دين خدا نبودند ، او را نيز از دين خدا بهره اى نيست 6⃣ محیط نامناسب و آلوده: منزل، مهد کودک، مدرسه، محل کار، میهمانی ها، پارک ها و حتی قبرستان ما وضع ناهنجاری دارد 7⃣ إراده ضعیف « من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته » امیرالمؤمنین علی علیه السلام :آنکه در خود احساس کرامت و بزرگواری بکند ، در جان خود احساس بزرگواری بکند ، مخالفت با شهوات‌ حیوانی برای او آسان است نقطه مقابل ، حدیثی است از امام هادی سلام الله‌ علیه . می‌فرماید : « من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره »اگر کسی‌در نزد خودش خوار بشود ، اگر کسی احساس بزرگواری را در خودش از دست بدهد یعنی خود را به عنوان یک موجود بزرگوار حس نکند و به تعبیری‌ امروزی نزدیک به این تعبیر کسی که در روح خودش احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نکند ، از شر او بترس ، از شر او ایمن مباش  (ازکرامت و شخصیت برخوردار نیست) 8⃣ عمل کرد ناصحیح دین داران الف_تعامل سرد وخشک وخشن ب_ برخورد توهین آمیز ج_تحمیل و إجبار ه_سرزنش بی جا و_سخت گیری و حسّاسیّت 9⃣ فساد مسئولین: «الناس علی دین ملوکهم» یعنی مردم از رفتار و کردار رهبران و مسئولان تبعیت می‌کنند، البته این عامل، سلب اختیار نمی کند که فرد علت تامّ انحراف خود را به حاکمیت نسبت دهد 🔟 سبک زندگی غلط الف_ روحیه ثروت اندوزی ب_اسراف ج_مصرف گرایی د_مقيّد نبودن به حدود الهی ه_ایمان و توکل ضعیف و_زندگی لاکچری و أشرافی 1⃣1⃣فاصله گرفتن ازعلمای ربّانی قال السجاد عليه السلام: هَلَكَ مَن لَيس لَهُ حَكيمٌ يُرشِدُهُ الف)کوتاهی متولیان فرهنگی که طبیب دوّار نبودند(آبادی میخانه ز ویرانی ماست) ب_ عدم إقبال مردم به علمای ربّانی به هر دلیلی نکته و نتیجه) موارد مذکور در عامل انحراف بودن شدت و ضعف دارد و برای عده ای چند عامل و برای عده ای حتی یک عامل، سبب انحراف شده است و نباید نسل منحرفی را به طور قطعی به یکی از موارد نسبت داد مثلا بگوییم حتما نطفه خراب است یا حتما لقمه حرام خورده است بلکه عواملی غیر از دو مورد (نطفه و لقمه) است که بیان شد حمیداکبری31/ 2 /1401 جهادتبیین یعنی تولید محتوا صلوات@serathamed