بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تحیت
*وظیفه مومن*
*در زمان شیوع بیماری*
این روزها که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است برخی از ملحدین و جمعی بی توجه؛ به زعم خود ؛ مطالبی را در جهت وهن فقه و علمای مکتب شیعه و انحراف در وظایف مومن ترویج می کنند.
مثلا می گویند :
اگر حوزه های علمیه مهد ایمان و قم شهر مذهبی و حرم ها محل اجابت است پس چرا کانون بیماری شد ؟
مومنین آگاه باشند که نقلیات و شبهات این اشخاص کاملا پوچ و از سر جهالت و خباثت است که به اختصار تبیین می شود :
۱. هیچ کس از اهل توحید و ایمان تا کنون ادعا نکرده که در شهر قم فقط اهل تقوای محض زندگی می کنند.
و احدی از طلاب و مومنین هم ادعای خوبی مطلق نکرده است .
در قم مانند همه شهرها هم اهل تقوا و هم اهل گناه زندگی می کنند.
@seyedemadmousavi
۲. احدی از مومنین در طول تاریخ دین داری ؛ ادعا نکرده است که اگر خدا پرست و مومن و ... باشی بیمار نمی شوی !
بلکه بر عکس پیامبران و خصوصا پیامبر اسلام و ائمه شیعه صلوات الله علیهم اجمعین مکرر در مکرر به مومنین سفارش اکید داشته اند که اهل دانش اندوزی خصوصا دانش طب باشند.
زیرا انسان قطعا بیمار می شود و این ربطی به ایمان و کفر وی ندارد و بیمار باید درمان شود و علم درمان در دانش طب (پزشکی) است و.. .
آری مومن اگر شنا بلد نباشد در آب غرق می شود و اگر بخواهد غرق نشود باید شنا بیاموزد .
پس هیچ گاه دین نگفته است اگر شنا بلد نبودی به صرف داشتن ایمان غرق نمی شوی!
@seyedemadmousavi
۳.صرف دانش پزشکی هم مصونیت نمی آورد ؛ چه بسیار پزشکانی که بیمار شده اند و بر اثر بیماری فوت کرده اند.
پس نمی توان گفت پزشکان مریض نمی شوند و اگر پزشکی مریض شد نمی توان گفت :
یا پزشک نیست یا پزشکی بی فایده است و ...
۴. قرآن کریم حضرت ایوب علیه السلام را گرفتار بیماری طولانی معرفی می فرماید .
همچنین حضرت ابراهیم علیه السلام و ...
لذا صرف پیامبر بودن سبب مصونیت از بیماری نیست .
شخص پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در زمان حیات شریف خود بیمار شدند ؛ حتی جادوی یهودیان سبب اذیت حضرت شد و بنا به نقلی بر اثر بیماری رحلت فرمود.
*وقتی منابع اصیل و اصلی ما اعلام می کند پیامبر زنده مریض می شود ؛ پس حرم ائمه و امام زادگان هم می تواند بستر انتقال واقع شود و این اصلا ربطی به قداست و مرتبت صاحب حرم ندارد.*
کما این که بیماری طولانی چیزی از مرتبت و عظمت مقام حضرت ایوب کم نکرد و او شد اسوه صابران و ... .
۵. یکی از موارد وجوب اقامه نماز آیات؛ وقوع زلزله است.
خوب اگر وجود ایمان نافی وقوع زلزله بود چرا نماز آیات بر مومن وضع و واجب شد ؟
در حیات پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در مکه و مدینه وقوع سیل گزارش شده است و ...
بنابر این آیا طلاب علوم دینی و شیعیان و ... از انبیاء و خاتم الانبیاء العیاذ بالله تعالی افضل هستند که برخی می گویند با وجود طلاب چرا فلان واقعه اتفاق افتاد ؟
۶. اتفاقا اگر بیماری و ... در شهر مذهبی و ایمانی آشکار شود برای همگان صدمات کمتری دارد زیرا:
اولا مومن اهل رعایت حقوق دیگران است و مراقبت می کند تا سبب تشدید بیماری نشود.
ثانیا اهل ایمان با صبر و توکل به خدا بر وحشت برخاسته ازبیماری؛ بر آن غلبه می کنند.
ثالثا به واسطه اعمال عبادی مانند وضو و غسل و رعایت طهارت و .. بهداشت در بین اهل ایمان بیشتر است و این خیلی موثر است.
و همه این ها برای دیگران مفید پیشگیری و آموزش مقابله صحیح با بیماری و ... است.
۷. این که اثر بیماری در قم آشکار شد دلیل بر این نیست که شهر قم آغاز پیدایش این بیماری است و کسی که کمترین مرتبه عقلانیت را داشته باشد این مطلب ساده درک می کند .
👈۸. در روایات شیعی مساله شیوع بیماری و وظیفه مومن به خوبی مشخص شده است :
در روایات مثبوت فیه است:
*اگر جایی بیماری واگیرداری مثل وبا و طاعون بود، از آن جا حذر کنید.*
حتی در این زمینه بابی در کتاب «وسائل الشیعه» وجود دارد .
«بَابُ جَوَازِ الْفِرَارِ مِنْ مَکَانِ الْوَبَاءِ وَ الطَّاعُونِ إِلَّا مَعَ وُجُوبِ الْإِقَامَةِ فِیهِ کَالْمُجَاهِدِ وَ الْمُرَابِط»
*باب مجاز بودن فرار از جاهایی که وبا و طاعون است، مگر این که ماندن واجب باشد،*
👈 درباره طاعون از امام کاظم علیه السلام سوال شد:
اگر طاعون در شهری آمد و من آن جا بودم، باید از آن جا خارج شوم؟ فرمودند: بله.
پرسید اگر در روستایی بود چه؟ فرمودند: بله.
پرسید اگر در خانه بود چه؟ فرمودند: بله خارج شوید.
👇
@seyedemadmousavi
گفتم؛ ما از رسول خدا صلی الله علیه و آله این گونه حدیث می کنیم که فرمودند:
فرار کردن از طاعون مانند فرار کردن از جهاد است!!
امام فرمودند:
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله این را برای کسانی فرمودند که در نقاط حساس و مرزهای مبارزه با دشمن بودند، و وقتی آن جا طاعون آمد سربازان از ترس فرار کرده و جبهه