را خالی کردند. «سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الطَّاعُونِ يَقَعُ فِي بَلْدَةٍ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الْقَرْيَةِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الدَّارِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْفِرَارُ مِنَ الطَّاعُونِ كَالْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص إِنَّمَا قَالَ هَذَا فِي قَوْمٍ كَانُوا يَكُونُونَ فِي الثُّغُورِ فِي نَحْوِ الْعَدُوِّ فَيَقَعُ الطَّاعُونُ فَيُخَلُّونَ أَمَاكِنَهُمْ يَفِرُّونَ مِنْهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَلِكَ فِيهِمْ». همین پرسش و پاسخ از امام صادق علیه السلام درباره بیماری وبا، در حدیث اول این باب وجود دارد. 👇🏻👇🏻👇🏻 نکته پایانی : *این که برخی اهل دیانت قیاس می کنند که در زمان فلان عالم ؛ فلان بیماری آمد با زیارت عاشورا دفع شد ؛ نقل عقیم از واقعه و قیاسی غلط و به نوعی سبب وهن مکتب و بر خلاف حقیقت و معالم مکتب است* . 👇🏻👇🏻👇🏻 *همین میرزای شیرازی رضوان الله تعالی علیه برای شکستن استعمار ؛ فتوای تحریم تنباکو داد و نفرمود زیارت عاشورا بخوانید !* پس باید بفهمیم هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ! همان طور که بعضی از مراجع عظام تقلیید فرمودند : دعا و توکل و توسل روح درمان است؛ لکن این که نسبت به شیوع بیماری بی تفاوت عمل کردن و صرف اعمال عبادی را ملاک قرار دادن خلاف روایات و معارف فقاهی شیعی است. بنابراین کسانی که به دروغ می گویند فلان عالم شیعی مثلا در زمان شیوع وبا ؛ طاعون و ... از دور شدن مردم از مرکز بیماری جلوگیری نموده و سبب آسیب به مردم شده و ... دروغ محض است و سندیت ندارد زیرا در متون روایی ما تکلیف مساله روشن می باشد. برای بیمار نشدن باید مراقب بود ؛ در مواردی باید خانه نشین شد ؛ در مواردی باید ترک شهر کرد و ... ملاحظه بفرمایید امام کاظم علیه السلام چگونه دستور می دهد و تفکیک موقعیت ها را تعلیم می فرماید. بنابر این برخی از اهل دیانت مراقب باشند مطالبی نگویند که سبب وهن مکتب شود . بلکه با نگرشی جامع به معالم و معارف دین امت را راهنمایی فرمایند. والله المستعان