*┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄* بسم الله الرحمن الرحیم سلام و تحیت *افسانه لیلة الرغائب* *و نمازهای شب های ماه رجب* ۱. متاسفانه چند سالی است به اعمال و ایام بلا سند معتبر و ... به عنوان معارف دینی شایع شده و جماعتی اقدام به جعل و ترویج اکاذیب و موارد بی سند نموده و سایرین بدون دقت و اعتناء به تذکر اهل تحقیق ؛ آن را تبلیغ و ترویج می نمایند. ۲. لیلة الرغائب امری است که در متن اصلی و فرعی شیعه اصلا مثبوت نیست و سید بن طاووس در اقبال الاعمال بلاسند صحیح ؛ آن هم از متون "اهل سنت " بیان کرده و *تا قبل از سید؛ اصلا اثری از لیلة الرغائب وجود ندارد* . نکته مهم این که ایشان از منابع اهل سنت آن را نقل نموده ؛در حالی که رجال این نقل یا اصلا وجود خارجی ندارند و یا وضاع کذاب و جاعل و ... معرفی شده اند !!!. البته صرف نقل از اهل سنت به تنهایی قدح این نقل نیست بلکه نکته مهم این است در منابع خود اهل سنت هم این مساله مردود و مجعول اعلام شده است . ۳. برای نماز و عبادات این شب نیز سندی نیست . برخی از فقهاء معاصر مانند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در استفتاآت خود ؛ ذیل مساله ۳۷۵ ؛ به بی سند بودن این نماز ها فتوا داده اند . و فقهاء دیگر هم به قصد رجاء فرموده اند ؛ و این یعنی سندیت ندارد. ۴. علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در زاد المعاد می فرماید: 👈 برخی اعمال نقل شده در این شب ها که گفته اند در بین نماز مغرب و عشاء باید انجام بگیرد؛ به جهت طولانی بودن نه تنها وقت فضیلت و مستحب نماز عشاء فریضه را قضا می کند؛ بلکه وقت واجب را نیز ضایع می کند و لذا مستحبی که سبب اخلال در واجب و تضییع آن شود قطعا مردود است.  و در ادامه تصریح می فرمایند: 👈 *اصلا سندی برای نمازهای شب های ماه رجب نیافتم و نماز لیلة الرغایب معتبر نیست و اگر کسی می خواند؛ فقط به قصد این که نماز خواندن خوب باید بخواند و الا اشکال دارد و از طریق اهل سنت است.* ۵. فرض شود که اولین پنج شنبه ماه رجب ؛ با شب چهارم رجب مطابق گردد. برای این شب ۱۰۰ رکعت نماز نوشته اند و برای لیلة الرغائب نیز ۱۲ رکعت و اذکار نیز نوشته اند . خوب اگر کسی بخواهد بین نماز مغرب و عشاء این ۱۱۲ رکعت را با اذکار آن اقامه کند؛ قطعا نماز عشاء او یا قضاء می شود و یا وقت فضیلت و استحباب آن از بین می رود و همین خبر از جعلی بودن لیلة الرغائب و نمازهای شب های ماه رجب می دهد زیرا شارع هرگز چنین متضاد دستور عبادی ندارد. 👈۶. نماز لیلة الرغائب نه تنها در منابع شیعی نیامده بلکه یک نماز مجعول از سوی اهل سنت است که بعد از تراویح محرف ترین نماز ساختگی آنان است.   ۷. جناب شیخ حر عاملی رضوان الله تعالی علیه در وسایل الشیعة نیز روایت لیلة الرغایب را به سند مرسل از سید بن طاوس و علامه مجلسی قدس سره نیز آن را از بنی زهره نقل می کند. اما درباره برخی از رجال آن می نویسد: مجهول هستند و یا وجود خارجی ندارند و یا اصلا ثقه نیستند ، مانند ابو عبدالله الحسین بن علی و علی بن جهضم، علی بن محمد بن سعید بصری، خلف بن عبدالله.  ۸. آن چه در منابع اهل سنت ثبت است نقلی است از "احمد بن قاسم جویباری هروی" که در کتب اهل سنت به "وضاع الکذب" معرفی شده است ۹. این که بگوییم سید بن طاوس کتاب‌های زیادی داشته که به دست ما نرسیده و همین کفایت می کند ؛حرف عقیمی است . زیرا شکّی نیست که کتاب‌های زیادی به‌دست ما نرسیده؛ ولی وظیفه ما فحص در کتاب‌های موجود و چنان چه در این ها به نتیجه‌ای نرسیم، به صِرف «احتمال وجود مطلبی در کتاب‌های از میان‌رفته» نمی‌توانیم آن مطلب را به دین استناد دهیم وگرنه باب هرج و مرج گشوده خواهدشد و هر کس هر احتمالی را ثبت می کند؛ فتامل. ۱۰.برخی می گویند : مستحبّات را می‌توان بنا بر مبنای «تسامح در ادلّهٔ سنن» انجام داد و نیازی به «سند معتبر» نیست و بر طبق احادیث «من بلغ» اگر کسی انجام داد، مأجور است. در پاسخ ؛ تبیین می شود: ابتدا باید وجود یک موضوع ثابت شود تا بر فرض قبول قاعده تسامح ؛ بتوان تسامح در آن را جاری کرد . وقتی لیلة الرغائب و نمازهای ماه های رجب هیچ گونه سندیت ندارد و تا قرن هفتم اثر و خبری از آن نبوده ؛ چگونه به این قاعده در مستحبات می توان استناد کرد ؟ نکته مهم این که: قاعدهٔ «تسامح در ادلّه سنن» و اخبار «من بلغ» مورد پذیرش همهٔ فقهاء نیست و نمی‌تواند استحباب شرعی را ثابت کند. بزرگانی مانند شیخ انصاری؛ آیت‌الله خوئی ؛ میرزا جواد تبریزی و ... رحمهم الله تعالی دربارهٔ اخبار «من بلغ» و این که نمی‌تواند استحباب عملی را ثابت‌ کنند و بی‌اساس‌بودنِ قاعدهٔ «تسامح در ادلّهٔ سنن» نظر متقن داده اند. ۱۲. 👈فقیه شیعی سترگ ، رجالی بزرگ مرحوم علامه شوشتری رضوان الله تعالی علیه در کتاب " النجعة فی شرح اللمعة " چنین می نویسد : 《 أما باقي صلوات كل ليلة من رجب و بعض ايامه المذكورة في الاقبال مرفوعة عن النبي صلي الله عليه و آله فلا عب