🔰 سخنان حجت الاسلام شجاعی در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه خواهران
🔺مرحوم آیت الله محمدی ریشهری دیداری داشتند با علامه محمد تقی جعفری که یکی از بزرگان علمای عصر حاضر بودند و حضرت امام (ره) در توصیف ایشان فرمودند: ایشان ابن سینا زمان ما هستند ، واقعاً انسان بزرگی بود .
آیت الله ریشهری گفتند : من وقتی به کتابخانه شخصی علامه جعفری وارد شدم، در بالای قفسه کتابهای ایشان تابلویی دیدم که با خط بسیار زیبایی نوشته شده بود: " تا رسد دستت به خود، شو کارگر*چون فتی از کار، خواهی زد به سر" جریان این تابلو را سوال کردم.
علامه جعفری چنین گفت: «در حوزه نجف حدود یک سال و نیم از محضر عارف بزرگ شیخ مرتضی طالقانی استفاده کردم. دو روز به مسافرت ابدی اش مانده بود. مثل هر روز به محضرش شتافتم. فرمود: برای چه آمدی آقا؟ عرض کردم: آمده ام که درس بفرمایید. فرمود: آقاجان! درس تمام شد، برخیز و برو. چون دو روز به ماه محرم مانده بود، عرض کردم: آقا! هنوز دو روز به محرم مانده است. فرمود: آقاجان به شما می گویم درس تمام شد، من مسافرم. «خر طالقان رفته پالانش مانده، روح رفته جسدش مانده.» این جمله را به پایان رساند و بعد کلمه «لا اله الاّ اللّه» را تکرار کرد و اشک از چشمانش سرازیر شد.
در این هنگام متوجّه شدم شیخ از سفر ابدی خویش خبر می دهد. و این در حالی بود که هیچ گونه نشانی از کسالت و ناخوشی نداشت.عرض کردم: آقا! حالا یک چیزی بفرمایید تا مرخص شوم. فرمود: آقا! فهمیدی؟ متوجه شدی؟ بشنو: " تا رسد دستت به خود، شو کارگر*چون فتی از کار، خواهی زد به سر" فردای آن روز در مدرسه صدر اصفهانی بودم. خبر آمد که شیخ مرتضی طالقانی به ابدیت پیوست.»
🔺حال ما می توانیم با مراجعه به قرآن کریم مواردی را پیدا کنیم که ممکن است انسان راه چاره ای ندارد و به سر خود می زند.برای این منظور می توان کلید واژه " یالیتنی " به معنای ای کاش که از افعال آرزو است را جستجو کنیم. اکثراً مواردمربوط به عالم پس از مرگ است و تنها چند مورد به این دنیا مربوط است.
▪️موارد دنیوی :
1- در جریان حضرت مریم سلام الله علیها و در آیه 23 از سوره مبارکه مریم میفرماید : « يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا »ای کاش من، پیش از این روز، مرده بودم.
2- سوره مبارکه نساء آیه 73 ، کسانی که از جهاد بازمانده بودند می گویند: « يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ » ای کاش ما نیز با آنان به جهاد رفته بودیم .
بقیه مواردی که واژه " یالیتنی " را جستجو کردم، اکثریت مربوط به آخرت بود که پنج مورد از آن را خدمت شما عرض می کنم:
1-سوره مبارکه فجر، آیه ۲۴ : « يا لَيْتَني قَدَّمْتُ لِحَياتي»ای کاش برای زندگی خود چیزی از پیش فرستاده بودم؛ " برگ سبزی به گور خویش فرست *کس نیارد ز پس تو پیش فرست " منظور ما از زندگی، دو زندگی دنیایی و اخروی است ولی در این آیه شریفه وقتی انسان این سخن را می گوید منظورش از حیات، فقط زندگی اخروی است و می داند که زندگی دنیا بازیچه ای بیش نیست. چنانچه در آیه64 سوره مبارکه عنکبوت هم آمده است: « وَما هٰذِهِ الحَياةُ الدُّنيا إِلّا لَهوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الحَيَوانُ ۚ » این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست؛ و زندگی واقعی سرای آخرت است.
۲- مورد دوم سوره مبارکه نبأ آیه ۴۰ است: وقتی انسان کارنامه اعمال خود را نگاه میکند و آنچه را که از پیش فرستاده مشاهده میکند به سر خودش خواهد زد و می گوید: « يَالَيتَنِي كُنتُ تُرَبَا » ای کاش من خاک بودم و به دنیا نیامده بودم، این چه پروانه اعمالی است که من دارم.در آیه 14 سوره مبارکه اسراء آمده است: پرونده را به دست انسان میدهند و می گویند: بخوان نامه ات را که تو خود برای رسیدگی و محاسبه اعمال خویش کفایت می کنی،
روزی امیرالمومنین علی(ع) در جمع اصحاب فرمودند : « ما أحسَنتُ إلى أحَدٍ قَطُّ! »من هیچ وقت به کسی خوبی نکردم، اصحاب حضرت تعجب کردند چون ایشان را میشناختند و از سیره و سنت او خبر داشتند و می دانستند که او به همه کمک می کند و به نیازمندان و فقرا رسیدگی می کند. حضرت این آیه شریفه را تلاوت کردند: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ » اگر نیکى کردید، به خودتان نیکى کردهاید .اینجاست که سبقت گرفتن در کار خوب معنا پیدا میکند،شهدا و علمای ما وقتی به همنوع خود میرسیدند با جان و دل به او خدمت میکردند چون نگاه آنها این چنین بود، ظاهر کار این است که من به دیگری کمک میکنم اما در واقع به خودم کمک میکنم.
3- سومین موردی که انسان از کرده خود پشیمان می شود و به سر خود خواهد زد در آیات سوره مبارکه حاقه آمده است: « وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَني لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ »(آیه25) كسى كه نامه اعمالش را به دست چپش بدهند مىگويد: اى كاش هرگز نامهی اعمالم رابه من نمىدادند« وَلَمْ أَدْرِ مَا