متن سوال: ما اگر اين دنيا به حرف هاي مراجع عمل کرديم و رفتيم اون دنيا بهمون گفتن کارتون اشتباه بود يا گفتن مگر عقل نداشتي با حرف مرجع پيش رفتي؟ آیا این امکان وجود دارد و اینکه ما اون دنیا مواخذه نمیشم؟ پاسخ سوال: 1⃣هم عقل انسان و هم دین اسلام می فرماید در احکام دینی خود از مرجع تقلید ، تبعیت کنید(البته حتم می دانید تقلید در احکام و فروع دین است نه اعتقادات و اصول دین). و خدا در روز قیامت از انسان چه چیز می خواهد؟؟ تبعیت از حکم عقل و شرع. 2⃣اما تقلید از مرجع تقلید به حکم عقل: عقل به ما می گوید در یک کاری که می خواهی انجام دهی یا خودت باید متخصص در آن کار باشی یا باید به یک متخصص مراجعه کنید. انسان یا خودش علم پزشکی را دارد و یا باید به یک پزشک مراجعه کند. و در بین پزشک های متخصص می گردد و بهترین آنها را انتخاب می کند. و هر چقدر این کار مهم تر و خطیر تر باشد باید مراجعه به این متخصص(مجتهد) پر رنگ تر باشد. امر دین از مهمترین امور زندگی انسان است در احکام دین یا باید انسان متخصص باشد یا از متخصص این امر که همان مراجع تقلید هستند پیروی کند و در پیدا کردن بهترین مرجع تقلید(اعلم) تلاش کند. 🔮پس عقل حکم می کند که از مرجع تقلید در امور دینی تقلید کن و اگر کسی در این دنیا به حکم عقلش گوش فرا داد و از مرجع تقلید تبعیت کرد هر چند که برخی از احکام برداشتی آن مرجع مطابق واقع نباشد باز نزد خدا معذور است چرا که به حکم عقلی عمل کرده که خدا او را به انسان داده است. 3⃣اما تقلید از مرجع تقلید به حکم دین اسلام : امام حسن عسکری می فرمایند: فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ(بحار الانوار ج ۲ ص ۸۸.) اما هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند بنا بر این این فرمایش کسانی که خود مجتهد نیستند باید از مرجع تقلید خود تبعیت کنند. پیامبر اکرم می فرمایند: «مَن اجتهد فاصاب فله أجران، و مَن أخطأ فَله أجر واحدٌ». (الفصول الغرویة، ص 406، ) یعنی مجتهدی که در اجتهاد خود به حکم واقعی دست می ‌یابد دو پاداش دارد، اما مجتهدی که با وجود به کارگیری تمام سعی خود، به حکم واقعی نمی‌رسد، فقط یک پاداش دارد. 4⃣یک مجتهد جامع الشرایط بعد از سالها تحصیل و درس و بحث و یادگیری علوم لازم برای بررسی آیات و روایات (مانند صرف و نحو و منطق و اصول و فقه و ...) و کسب ملکه اجتهاد و استخراج احکام دینی، نهایتا احکام اجتهادی خود را درباره احکام فرعی فقهی و عملی ارائه می دهد و چنین کسی شرایطی دارد که در ابتدای رساله ها به آن شرایط اشاره شده است. تلاش فراگیر (=اجتهاد) برای کشف حکم الهی از منابع معتبر دینی، تنها راه پیش روی ما برای عمل به فرامین شرع مقدس است و راه عقلانی دیگری برای این مطلب وجود ندارد. 5⃣بنا بر این کسی که در دنیا از مرجع تقلید خود پیروی می کند به حکم عقل و شرع این کار او مورد تایید است و در روز قیامت هر چند که مرجع او در حکمی اشتباه رفته باشد معذور است. شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2