متن شبهه: امروز از نجف خبر رسید که گنبد طلای جدید حضرت علی را نصب کرده‌اند. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفته در این گنبد جدید ۱۰۵ کیلوگرم طلای ۲۴ عیار به کار رفته و تعداد خشتها نزدیک به ۱۰ هزار عدد است. شاید مرا متهم کنند به بی‌ربط گویی و بهانه‌گیری. اما واقعا نمی‌توانم بفهمم، چه‌طور می‌شود ۱۰ هزار خشت طلا را از مرزهای مهران و شلمچه که فقر در آنجا بیداد می‌کند عبور دهند و ببرند برای بارگاه کسی که به‌خاطر نشستن روی خاک‌ها، لقب شریفش ابوتراب بود. چه‌طور آن یگانه بی‌تکرار را این‌قدر در حد فهم کوچک و حقیر خودتان پایین می‌آورید که فکر می‌کنید ۱۰ هزار خشت طلا یعنی تکریم علی؟ چند وقت پیش دیدم دوستی در صفحه‌اش نوشته بود که در یکی از همین شهرستان‌های مرزی، روی در بعضی نانوایی‌ها نوشته‌اند: "از دادن نان نسیه معذوریم" . خواستم بگویم تکریم علی به خشت طلا نیست آقایان. تکریم علی، به تکریم عیال‌الله است. که فقر، غرور یک مرد را چنان خرد نکند که تقاضای نان نسیه کند. نمی‌توانید مثل ابوتراب باشید، با خشت طلا برای خودتان وجدان راحت نخرید... پاسخ شبهه : 1⃣ابو تراب به معنی صاحب خاک و خاکیان است و اشاره به عظمت حضرت دارد نه خاک نشینی ایشان. 2⃣در سال های اخیر به خاطر افزایش زیارت،عواید بسیاری نصیب همین شهر های مرز نشین شده و رفت وآمد مردم در این مرزها از قضا،اقتصاد این شهر ها را بهبود بخشیده است. 3⃣گویا برخی فراموش کرده اند، آنچه تجمل را به عملی ناشایست و خلاف مذهب تبدیل می کند، انحصار طلبی در استفاده از آن است وگرنه کجای دنیا اگر یک مکان عمومی عام المنفعه، به نحوی زیبا و هنری و حتی گران قیمت ساخته شود، کسی اعتراض می کند؟ تمام اعتراض و انتقادی که، به تجمل گرایان همچون پادشاهان، ثروتمندان و مسئولان کشوری وارد است، این است که« از تجملات استفاده ی شخصی می کرده و بهیچ وجه فقرا یا عموم مردم را به کاخ هایشان راه نمیدهند». ولی برای شیعیان، مکانی عمومی تر از مرقد ائمه! نیز مگر وجود دارد؟؟؟ به طور متوسط،می توان گفت «همه ی شیعیان اعم از ایرانی، عراقی و... حداقل یک بار سفر به این مکان ها را تجربه می کنند و از زیبایی، هنر، امکانات و رفاه آن بهره می برند. برخی گویا حرم امام را با خانه ی آن حضرت اشتباه گرفته اند که بر اساس زهد آن حضرت در طول حیات، حکم به سادگی بنای مرقد میدهند»! بد نیست یادآوری کنیم، از خانه ی امام خودش استفاده میکرده است و از مرقدش عموم مردم 4⃣نکته ی بعد، اینکه تمامی این هزینه ها، با عشق و علاقه از طرف مردم و از محل اموال شخص شان بذل میگردد. و گمان نمیکنم کسی اجازه داشته باشد، برای دیگران در این زمینه تعیین تکلیف کند 5⃣ولی نکته اساسی و اصل موضوع، حقیقتا چرا با وجود تلاش مصرانه ی طراحان شبهه، برای منصرف کردن مردم از بذل اموالشان در راه ائمه، نه تنها مردم منصرف نمی شوند بلکه این روند سال به سال شدت و جان بیشتری میگیرد؟؟؟ جواب آن در یک حدیث از مولای متقیان و یک آیه خلاصه می شود: به فرموده ی امیرالمومنین علی (ع) " دنیا همچون سایه توست، اگر بایستی می ایستد و اگر بخواهی آن را بدست بیاوری، دور می شود." 📚(غررالحکم،ج6،ص134). در(آیه ی 96 سوره مریم)، نیز آمده: " کسانی که ایمان بیاورند و اعمال صالح انجام دهند، خداوند رحمان برای آنها در دلها محبتی قرار خواهد داد." و لذا همین ایمان و عمل صالح ائمه بوده، که آنها را تا ابد محبوب قلوب ساخته. و همین زهدشان در دنیا بوده که، باعث اقبال دنیا به آنها شده تا جاییکه مردم حتی قرنها پس از شهادت این بزرگواران، برای پاسداشت یاد و راه شان، از بذل جان و مال خود مضایقه ندارند.  شب چراغ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت https://eitaa.com/shabcheragh2