💥«نابینایان جهان متحد شوید!» قدرت سینما در خمودگی یا خیزش یک ملت ✍️ به قلم جواد جلوانی https://esfahanzibaonline.ir/16019 🔹 سینمای ایران از روزی که از مردم فاصله گرفت و چشم به جوایز جشنواره‌های خارجی دوخت، یا عده‌ای به سینمای «نخبگانی» و عده‌ای دیگر به سینمای «گیشه» روی آوردند، کار را برای ادامه مسیر ناهموار کرد. 🔹هنرمندان در حال نگارش تاریخ یک قوم هستند و هنر آن‌ها تأثیر قدرتمندی بر آینده جامعه خواهد گذاشت. «چشم» از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است که در تولیدات رسانه‌ای و سینمایی نیز به این پدیده عجیب توجه ویژه‌ای شده ‌است. 👈 در این مطلب درج شده در روزنامه اصفهان زیبا، با بررسی 60 فیلم و سریال، به مبحث چگونگی بازنمایی نابینایان و مقایسه جریان اصلی سینمای ایران با جریان مردمی و همچنین مقایسه با سینمای جهان می‌پردازیم. 👈 می‌بینیم که در سینمای هند، ژاپن، کره، سنگاپور، اسپانیا، فرانسه، هلند، کانادا و آمریکا چگونه نابینایان را افرادی توانمند و بااستعداد نشان داده‌اند؛ اما در سینمای ایران در بسیاری موارد صرفا احساس ترحم یا بدبختی‌ها را منعکس کرده‌اند. 🎬 یک مثال در قدرت سینما و ساخت جامعه آلمان: سینمای صامت و اکسپرسیونیسم آلمان با مرثیه‌هایی که سرود، توانست ملت آلمان شکست‌خورده پس از جنگ جهانی اول را مجدد زنده کند و حتی مقدمه‌ای برای انتقام‌گرفتن در جنگ جهانی دوم باشد. 🔹متفقین پس از جنگ جهانی اول حتی پیچ و مهره‌های راه‌آهن و کارخانه‌های آلمان را از هم باز کردند و به‌عنوان غرامت با خود بردند. آن‌ها امپراتوری آلمان را تجزیه و اقتصاد آن را هم ورشکست کردند. در چنین وضعیت ناامیدکننده‌ای، سینما توانست ابتدا مردم آلمان را به گریه اندازد و پس‌ازآن روح حماسی و برخاستن را مجدد احیا کند. 🔹سینمای آلمان زمانی با هالیوود رقابت می‌کرد و نوابغی مانند «فریتز لانگ» را در خود داشت؛ اما پس از جنگ جهانی دوم و شکست مجدد آلمان تا امروز، دیگر به آلمان اجازه داشتن سینمای قوی داده نشد و امروز شرکت‌های سینمایی آلمان غیرمستقل و به‌صورت چندملیتی اداره می‌شوند. @shaffaf_esfahan 💥