🟦🟨بابک کایدان: ۱۲ قسمت آب بسته شده سریال دل را با رقم بالایی به فیلیمو فروختند
نبود نظارت در فرآیند تولید، افزایش بیمنطق تعداد قسمتها و کمفروشی در برخی سریالهای نمایش خانگی به تهدیدی برای این قالب توزیع فیلم و سریال تبدیل شده است.
به گزارش مشرق، سلسله عذرخواهیهای عوامل سریال نمایش خانگی «دل» ادامه دارد و در تازهترین اظهارات، بابک کایدان، نویسنده این سریال از مردم عذرخواهی کرده است. به گزارش «وطن امروز»، هفته گذشته بود که با انتقاد سعید راد، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون از سریال «دل»، نحوه کارگردانی و قصه و نگاه بیزینسی عوامل دل خبرساز شد.
نویسنده سریال نمایش خانگی دل در گفتوگو با فارس پیرامون فیلمنامه سریال، در پاسخ به این سوال که «چرا قصه سریال به سمت عشقهای مثلثی و غیرمتعارف رفت»، تعبیر «نوعهای مختلفی از عشق» را استفاده کرده و گفته است: قصه دل، قصهای بود در ستایش عشق و ما انواع و اقسام عشقها را در این سریال بررسی کردیم تا سره را از ناسره تشخیص دهیم.
بیشتر بخوانید:
برای آببندی در فیلمنامه دل، در آن آب بستند
یک عشق راستینی بین رستا و آرش وجود دارد و مابقی عشقها، نوعهای مختلفی از عشق هستند و حتی برخی از آنها نام عشق روی آنها گذاشته میشود. عشقهای یکطرفه، عشقهای جنونآمیز، عشقهای ملاکانه (فاراب به مرسده)، عشق ممنوع و بینتیجه بین اتابک و مرسده، عشقهایی که از روی هوس است و... اما در میان همه این عشقها، عشقی راستین و واقعی است که بین آرش و رستا وجود دارد و نشانه آن هم گذشت است.
او در ادامه «تجاوز» را بستری برای طرح مساله «عشق» دانسته و میگوید: بستر تجاوز بستری بود که ما بتوانیم این عشق را در فراز و نشیب این ماجرا به تصویر بکشیم. اینها در تفکرات ما بود، حالا اینکه در سریال منتقل نشده، من از مردم عذرخواهی میکنم.
بابک کایدان: بخشی از این ماجرا به خاطر جبران مشکلات مالی ناشی از رقم بالای قرارداد بازیگران سریال بود و سازندگان برای اینکه این بودجه را جبران کنند ۱۲ قسمت اضافه کردند و هر قسمت را با رقم بالایی به فیلیمو فروختند
یکی از مباحثی که سعید راد نیز بر آن تاکید کرده بود، نگاه بیزینسی تهیهکنندگان به این سریال است که در گفتوگوی کایدان نیز اشارههایی به آن شده است. کایدان درباره دلیل افزایش تعداد قسمتهای سریال دل گفته است:«باید بگویم این ۱۲ قسمت اضافه تنها به خاطر بحث بیزینسی به کار اضافه شد، از سویی کار به دلیل مسائل مالی باید سریع جمع میشد و طبیعتا کارگردانی هم نمیتوانست کارگردانی خرد شده با دکوپاژ خرد و پلانهای خرد باشد».
او اینطور ادامه داده است: «بخشی از این ماجرا به خاطر جبران مشکلات مالی ناشی از رقم بالای قرارداد بازیگران سریال بود و سازندگان برای اینکه این بودجه را جبران کنند ۱۲ قسمت اضافه کردند و هر قسمت را با رقم بالایی به فیلیمو فروختند».
هفته گذشته سعید راد در این باره خاطرنشان کرده بود:«من تفکرهای دیگری داشتم و سعی کردم پیاده کنم اما دیدم اصلا فضا جوری نیست که من میخواهم. اینها زود میخواستند بگیرند و تمام کنند و ۲۰ قسمت را بکنند ۳۰ قسمت، ۳۰ قسمت را بکنند ۴۰ قسمت و اگر یک مقدار جا داشت میکردند ۵۰ قسمت، چون مردم برایشان مهم نیستند. اینها دارند بیزینس میکنند. من اشتباه کردم و سعی میکنم دیگر نکنم. قشنگ نیست من که ۷۰ فیلم پشتم هست، اینطور به شعور مخاطب توهین کنم».
بابک کایدان سمت راست نویسنده سریال دل - سمت چپ منوچهر هادی کارگردان سریال دل
به نظر میرسد سلسله عذرخواهیهای عوامل دل به بابک کایدان متوقف نشود، چرا که از حجم انتقادها به این سریال در شبکههای اجتماعی کاسته نشده است. مسالهای که در این میان بیش از مسائل دیگر مطرح میشود این است که این عذرخواهیها، چه ارزشی دارد؟
«دل» یا هر سریال نمایش خانگی دیگر که به صورت رایگان در فضای مجازی توزیع نمیشود که مخاطبان هزینهای برای تماشای آن نکرده باشند! دل مانند بقیه سریالهای نمایش خانگی به فروش رسیده و مخاطبان برای تماشای آن هزینه کردهاند و به همین خاطر نمیتوان با یک عذرخواهی ساده پاسخگوی انتقادها بود. یکی از ضرورتهای تولید سریال در شبکه نمایش خانگی، نظارت جدی برای جلوگیری از اینگونه رفتارهای کمفروشانه است؛ اتفاقی که خود عوامل تولید نیز پس از پایان سریال به آن اعتراض میکنند و گویی هیچ نهادی مسؤولیت سوال و توضیح خواستن از تولیدکنندگان را برعهده نمیگیرد.
بیشتر بخوانید:
ناظر بر محتوای سریالهای نمایش خانگی کجاست؟
نبود نظارت در فرآیند تولید، افزایش بیمنطق تعداد قسمتها و کمفروشی در برخی سریالهای نمایش خانگی به تهدیدی برای این قالب توزیع فیلم و سریال تبدیل شده است، آن هم در شرایطی که صنوف سینمایی تلاش میکنند نظارت بر شبکه نمایش خانگی همچنان در اختیار ارشاد بماند؛ ارشادی که در سالهای اخیر، گاهی حداقلیترین