🟢🟡🟤نگاهی به سریال نیوکمپ؛
استراتژی تازه فیلیمو در دوران بیاعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخیهای جنسی در نیوکمپ + عکس و فیلم
این مجموعه در ظرفی کاملا کمدی و با ظرافت بسیار خاصی، قمار را تفریح مفرح این خانواده تصویر میکنند و نقاط عطف این سریال استفاده مکرر از شوخی دوپهلوی جنسی دو پهلو است.
به گزارش مشرق، انتشار هفتگی سریال «نیوکمپ» به کارگردانی «منوچهر هادی» و تهیهکنندگی «زینب تقوایی» از روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد. نخستین مسئله کنجکاویبرانگیز درباره نیوکمپ ترکیب مولفان، «بابک کایدان» در مقام نویسنده و «منوچهرهادی» به عنوان کارگردان است.
این ترکیب دونفره، در خلق شوخیهای جنسی چند پهلو در آثارشان با ساخت فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در ردیف سینماگران پیشرو در خلق ابتذال قرار میگیرند. ویدئوی زیر بخشی از نحوه ارائه شوخیهای جنسی _کمدی دوپهلویی است که در نخستین قسمت سریال نیوکمپ در موارد متعددی مورد استفاده قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
اعترافات کارگردان فیلم رحمان ۱۴۰۰ : شوخی جنسی در کمدی خیلی مهم است
با دیدن همین میزان از شوخیهای دوپهلوی جنسی میتوان پیشبینی کرد، در شرایطی که فیلیمو سریالهایش را بدون دریافت پروانه ساخت و نمایش تولید میکند، با نمونهای مشابه رحمان ۱۴۰۰ مواجه خواهیم بود.
بیشتر بخوانید:
آغاز موج شوخیهای دستی روی پرده سینما
شوخی جنسی چاشنی تطهیر قمار میشود
روایت قسمت نخستین سریال به خانوادهای علاقهمند به فوتبال و شرطبندی و قمارمیپردازد. پدر خانواده از طریق سایتهای قمار، روی مساوی کردن ایران در مسابقه با آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ شرط بندی کرده است.
تا دقیقه ۹۰ اعضای این خانواده سرخوشانه بازی را دنبال میکنند تا اینکه لیونل مسی در دقایق پایانی در دقیقه ۹۱ بازی گلی را وارد دروازه تیم ملی ایران می کند همزمان با گل لیونل مسی به ایران در دقایق پایانی پدربزرگ این خانواده، مظفر سرچشمه (اکبر عبدی) سکته کرده و از دنیا میرود.
استراتژی تازه فیلیمو در برهوت بیاعتباری ساترا
استراتژی فیلیمو در شرایطی که این روزها بدون اخذ مجوز میتواند سریالهایش را تولید و توزیع کند تولید هنجارشکنی برای مورد توجه قرار گرفتن است.
به صورت طبیعی وقتی قمار و شرطبندی در بستر یک مجموعه کمدی در افکار عمومی تلطیف شود، این مجموعه قطعا با انتقادات فراوانی از سوی رسانهها مواجه خواهد شد و زمینههای انتقاد و گاهی تهاجم در فضای مجازی افزایش پیدا میکند.
فیلیمو از این موج انتقادی و هجمههای مجازی به عنوان دستاویزی تبلیغاتی استفاده میکند. سریال سقوط با چاشنی محتوایی ضد امنیتی، سریال «رهایم کن» با هدف ساختار شکنی در روابط چند ضلعی و سریال «نیوکمپ» با شوخیهای جنسی متعدد و قبح شکنی از مفهوم شرطبندی میتواند این فضای اعتراضی- انتقادی را تشدید کند.
چرا منوچهر هادی و بابک کایدان عهده دار ساخت این سریال شدند؟
در واقع سریال نیوکمپ را قرار بود افرادی دیگری به نگارش درآورده و اما زوج منوچهر هادی - بابک کایدان میتوانند با اتکا به هنجارشکنی زمینههای انتقادی را نسبت به محتوای اثر تشدید کنند و راهبرد اصلی احتمالی را پیش ببرند.
منوچهر هادی در استفاده از شوخیهایی جنسی در آثارش به چنان بیپروایی رسیده که میگوید: فیلم رحمان ۱۴۰۰ شوخی جنسی داشت. نقدها را خواندم، کامنت داشتم که با زن و بچه فیلم را دیدیم و وسط فیلم از سالن بیرون آمدیم. قبول دارم یک صحنههایی اشتباه بود. اشتباه این بود که ارشاد باید محدودیت سنی تعیین میکرد. شوخی جنسی در کمدی خیلی مهم است. شوخی با مذهب، سیاست و... مهم است. به نظر شما کمدی به چه چیزی گفته میشود؟
هادی اعتراف میکند که مولف شوخیهای جنسی رحمان ۱۴۰۰ است اما وزارت ارشاد مقصر است، چون از محدودیت سنی چشم پوشی کرده و او در همین گفتوگو این استفاده از این شوخیها را در کمدی از الزامات اثر میداند.
بیشتر بخوانید:
بابک کایدان: ۱۲ قسمت آب بسته شده سریال دل را با رقم بالایی به فیلیمو فروختند
چرا کارگردان علاقهمند به شوخیهای جنسی برای ساخت این سریال انتخاب شد؟
جستجوها درباره چرایی انتخاب کایدان - هادی برای ساخت سریال را بررسی روند طراحی شده احتمالی را آشکار میکند طرح اولیه این سریال متعلق به بهرام افشاری است و قرار بود که او و فیلمنامهنویس دیگری به صورت مشترک این سریال را به نگارش درآورند و کارگردانی این مجموعه را کمال تبریزی بر عهده گیرد.
در آنزمان فیلیموییها الزامات قانونی برای ساخت این سریال را رعایت میکردند و ساترا به این مجموعه مجوز نداد. در دوره جدید که فیلیمو بدون دریافت پروانه ساخت فعالیت میکند تیم کایدان - هادی برای ساخت این سریال انتخاب شدند و پروژه ساخت این سریال به جریان افتاد.
👇👇👇ادامه صفحه ۲