برداشت آزادی از سخنان حجت الاسلام فاضل در روز نخست ماه رجب المرجب
برخی وقتها حسرت میخوری که چرا فلان فرصت را مغتنم نشمردی؛ ضبط نکردن صحبتهای امروز حجتالاسلام در بین دو نماز ظهر و عصر یکی از آن حسرتهاست و طبعاً آنچه اینجا گزارش میشود حالوهوای معنوی و معرفتی کامل را منعکس نمیسازد:
۱) معمول است که در خداحافظی کاری، مراسم تکریم میگیرند و هر از چندی به مناسبتهایی افراد یکدیگر را تکریم میکنند ولی اولین کسی که ما را تکریم کرده است خود خدای متعال است: لقد کرّمنا بنی آدم.
۲) در همان آیه لقد کرّمنا در انتهای آن میفرماید: فضّلناهم علی کثیرٍ ممّن خلقنا تفضیلاً. مفسران گفتهاند مراد از این کثیر، همه مخلوقات دیگر است. و جلوه این تفضیل را در امر به ملائکه مقابل انسان که اسجدوا لآدم(و جالب اینکه این تعبیر در قرآن کریم ۵ بار آمده است) میبینیم.
۳) ولی خدایی که این همه آدمی را اکرام کرده است، دستور داده که در مقابل خودش مواجهه ذلیلانه و خاضعانه داشته باشیم و نماز هم جلوه همان ذلت نفس انسانی است و باید این طور باشد، و در احکام نمازی که این همه بر آن تأکید شده، گفته شده است اگر لازم است برای تهیه آب وضو، هزینه کنیم باید این کار را انجام دهیم اما اگر این خرید و مانند آن مستلزم تحقیر و ذلت انسان باشد، حکم تبدیل میشود به اکتفاء به تیمم. یعنی خدایی که این همه به نماز و مقدمات آن اهمیت داده، حتی حاضر نیست که انسان برای نماز هم ذلیل شود.
۴) همین خدا یک استثنای دیگر دارد؛ واخفض لهما جناح الذلّ من الرحمة؛ یعنی درباره پدر و مادر مثل خودش استثنا قائل شده است. پدر و مادر جلوۀ خالقیت و ربوبیت و رازقیت الهی هستند و باید از این مسیر به توحید رسید. البته ذلت برای پدر و مادر باید توأم با رحمت و لینت باشد نه آنکه یک ذلت خشک و خشن و درواقع استکباری و تصنعی.
۵) نکته مهم دیگری که باید فراموش نکرد آن است که در زیارت عاشوراء عرضه میکنیم: بابی انت و امی؛ یعنی نه تنها خودم بلکه پدر و مادری که من در مقابلشان ذلیل هستم فدای تو ای ولیّ الهی! این را به امام حسین ع و به حضرت ولیعصر عج و هر ولیّ الهی باید بگوییم.
۶) حالا خود ولیّ الهی در مقابل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها موضعش چیست؟ یک جمله از حضرت ولیعصر عج این را روشن میکند و یک جمله از حضرت امیر ع:
🌾حضرت حجت عج میفرماید: اِنَّ لی فِي ابنةِ رسول اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ .یعنی حضرت زهرا س اسوۀ اولیای الهی است و
🌾حضرت امیر ع در پاسخ حضرت رسول ص که زهرا(س) را چطور دیدی،بیان میکند: نِعمَ العونُ علی طاعةِ الله.
۷) و در قرآن داریم تعاونوا علی البرِّ و التقوی و اگر حضرت زهرا س نعم العون است باید در مسیر حق و تقوی بسیار به آستان حضرت زهرا س چنگ بزنیم و دامن حضرت را رها نکنیم.