🌹به مناسبت ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره)🔰 ✍ امام خمینی(ره)، پیشوای فقید انقلاب اسلامی ایران، از معتقدان به مقام علمی و مجاهدات سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و او را علمدار دفاع از دین می شمرد و در باره قاتلان وی دیدگاهی شدیدا" منفی داشت. از نظر ایشان: "شیخ شهید نوری رحمه الله" یک شخصیت "مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه" بود که برای انطباق قوانین مشروطه با اسلام قیام کرد و "متمم قانون اساسی" حاصل تلاش و "کوشش ایشان بود" و به همین علت نیز "خارجیها که یک همچو قدرتی را در روحانیت می دیدند... یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما [ابراهیم زنجانی فراماسون]، [شیخ] را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، ایشان را در حضور جمعیت به دار کشیدند". مزار مرجع شهید در قم، پیش از تبعید امام به عراق، پاتوق ایشان و دوستان محسوب می شد. به گفته استاد علی دوانی(ره): امام با جمعی از یاران خود "زمستانها در حجره مرقد شیخ شهید گرد می آمدند و پس از برگزار کردن نماز مغرب و عشاء" بدون همراهی با اصحاب، پراکنده می شدند.آنچه آن و [شیخ فضل الله نوری ره] می خواست به وسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت. امام پس از پیروزی انقلاب نیز کرارا" از شخصیت و مظلومیت شیخ، و اصل پیشنهادی او در قانون اساسی (نظارت فقها بر مجلس) یاد و ستایش می کرد و ملت ایران را به غور در حوادث مشروطه و عبرت گیری از سرنوشت آن به ویژه شهادت جانگداز شیخ فرا می خواند: اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی بکنند و از قضایای صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد...۶۰/۸/۴ ایشان به نویسندگان توصیه می کرد در باره شیخ قلم بزنند. حسین مکی، سیاستمدار و مورخ مشهور، نقل می کند که امام در تاریخ ۱۳۵۸/۲/۲ به وی گفته است که "چرا راجع به مرحوم شیخ فضل الله چیزی نمی نویسید؟" [این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید. ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود... مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ش، نجف، مسجد شیخ انصاری(ره)، خاطرات یاران] امام در مسیر دفاع از اسلام و ستیز با عناصر سکولار، شباهتهایی آشکار بین خود با شهید نوری می دید و دشمنان نظام جمهوری اسلامی را از سنخ کسانی می شمرد که در مشروطه، به منظور انزوای روحانیت در اجتماع و سیاست ایران، دست به قتل علما گشودند. با تأکید بر اینکه "مقصد ما اسلام است"، هشدار می داد: ببینید! چه جمعیتهایی هستند که روحانیون را می خواهند کنار بگذارند؟ همانطوری که در صدر مشروطه... زدند و کشتند....، آن وقت...کشتند مرحوم نوری را، و مسیر ملت را از آن راهی که بود برگرداندند به یک مسیر دیگر، و همان نقشه الآن هست که مطهری را می کشند، فردا هم شاید من و پس فردا هم یکی دیگر را (۱۳۵۸/۳/۳). از نظر امام، ابراهیم زنجانی (رئیس فراماسون! محکمه ای که رأی به اعدام شیخ داد) روحانی نمایی فاسد و نا مهذب شمرده می شد، چنان که در جمع طلاب و مدرسین و دانشجویان دانشگاهها و مدارس عالی کشور فرمود: اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی خورد!... حتی علم توحید که بالاترین علم است...، انسان را اگر مهذب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می کند. باید کوشش بشود در ... حوزه های علمیه ... کنار علم فقه و فلسفه و ...، حوزه های اخلاق، حوزه های تهذیب... و ... سلوک الی الله تعالی [باشد]. شما می دانید که مرحوم شیخ فضل الله را کی محاکمه کرد؟! یک معمم زنجانی، یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل او را صادر کرد. وقتی معمم و ملا، مهذب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است.در بعضی از روایات است که در جهنم، بعضی ها اهل جهنم از تعفن بعضی روحانیون در عذاب هستند و دنیا هم از تعفن بعضی از اینها در عذاب... اگر عالم فاسد [باشد]، یک شهر را، یک مملکت را به فساد می کشد، چه عالم دانشگاه باشد چه عالم فیضیه، فرقی نمی کند. (۱۳۵۹/۹/۲۷) نیز فرمودند: مثل مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری [را] در ایران - برای خاطر اینکه می گفت باید مشروطه، مشروعه باشد و آن مشروطه ای که از غرب و شرق برسد قبول نداریم - در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند و کف زدند (۱۳۶۲/۷/۱۳). در دوران مشروطه...یک عده ای که نمی خواستند که در این کشور، اسلام قوه داشته باشد...جوسازی کردند، به طوریکه مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود، در میدان، علنی ایشان را به دار زدند و پایش هم کف زدند و این نقشه ای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند...۶۲/۹/۲۶ 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، مقاله استاد دوانی در یادمان تندیس پایداری، خاطرات یاران و... @ShahidRabe