⁉️ از نکته های تأمل برانگیز تاریخی 🔴 تضاد مشروطه غربی با اسلام، انگیزه کافی برای مخالفت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با این مشروطه بود. 🖋به قلم، مورخ و پژوهشگر فقید، مرحوم استاد علی ابوالحسنی(منذر) ✍ میان مشروطه سکولار غربی (که تقی زاده ها به قبله آن نماز می گزاردند) و اسلام (که شیخ فضل الله، به قول کسروی: شیفته و بی قرار آن بود) تضادی بنیادین وجود داشت و همین تضاد (که توسط شیخ، کاملا احساس می شد) کافی بود که شیخ را (به مثابه یک فقیه دین باور و اسلام خواه) به مخالفت با تقی زاده ها و مشروطه مطلوب آنان برانگیزد و دیگر نیازی به جستجو یا تراشیدن انگیزه های "مادی و نفسانی" (نظیر ریاست خواهی و رقابت های صنفی) وجود نداشت! به نظر می رسد که، با توجه به ناسازگاری مشروطه (سکولار) غربی با اسلام شیعی فقاهتی (که جامع "دنیا و آخرت" و "دین و سیاست" است)، منطقا" بایستی شاهد مخالفت هواداران چنین اسلامی با چنان مشروطه ای باشیم و ریشه های مخالفت فردی، چون شیخ فضل الله با مشروطه وارداتی را (که هم به اسلام "جامع دین و سیاست" معتقد است و هم اصول موضوعه غرب پس از رنسانس را در تعارض با اصول و موازین اسلامی می انگارد) بیش و پیش از هر چیز در همین باور به دو گانگی مشروطه و اسلام، جستجو کنیم. والتر اسمارت (تحلیل گر سفارت انگلیس، و دوست تقی زاده) روزهای نزاع میان علما و جناح تقی زاده در مجلس شورا بر سر تصویب اصل دوم متمم قانون اساسی (نظارت فائقه فقها بر مصوبات مجلس) [طرح ارائه شده از سوی شیخ فضل الله نوری] طی گزارشی به لندن نوشت: "به یقین مهمترین مسائل فعلی که برای اهل تحقیق و سیاست - هردو - قابل توجه می باشد، مسئله دین و نهضت آزادی است. لازم به یادآوری نیست که در ایران - همچون اروپا - دمکراسی، شریعت را عدوی خود می داند، و اتحاد این دو، اتحادی است غیر طبیعی، و دیر یا زود به پیکار سختی علیه یکدیگر برخواهند خاست ... طبقه روحانیان[همچون شیخ فضل الله نوری] خوب آگاهند که مخالفانشان چه در سر دارند ... 📕 از کتاب، کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری(ره)، تألیف استاد منذر، ص ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۶۳، ناشر، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران @ShahidRabe