🔰بخش دوم/پایانی🔰
طیف روشنفکران غربگرایی که با خارجکردن نهضت انقلابی مردم از مسیر اسلامی و کشاندنش به مسیر غربگرایانه، لفظ مشروطه را وارد کرده بودند تا بتوانند دیدگاههای غربگرایانه را سیطره دهند، بهخوبی فهمیدند که شیخ فضلالله چه حرکتی را شروع کرده است و اگر موفق میشد تمام زحمات آنان بر باد میرفت. بنابراین، بهشدت ایستادند و جنگ روانی و عملیات سیاسی علیه شیخ بهراه انداختند و توانستند درظاهر بر او پیروز شوند. از حمایتهای سفارت انگلیس هم برخوردار بودند و البته بعضی از علما هم آن تیزبینی شیخ فضلالله را نداشتند. هرچند سرانجام متوجه شدند این طیف غربگرا چه حقهای را بهکار برده است و چه اهدافی را
در ذهنش دنبال میکند، باید بگوییم کمی دیر متوجه شدند و زمانی متوجه شدند که شیخ فضلالله اعدام شده بود و روشنفکران غربگرا بر جریان امور کاملا مسلط شده بودند و قدرت را در دست گرفته بودند. هرچند حرکاتی انجام دادند که بتوانند نهضت مردم ایران را به مسیر اصلی خود برگردانند، دیگر کار از کار گذشته بود.
◽️تجربه تاریخی مردم ایران در مشروطه با تقریری که شما فرمودید، ادامه پیدا میکند و به انقلاب اسلامی میرسد. آیا ما میتوانیم نسبتی میان این دو مقطع و تجربه پیدا کنیم؟ ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی به چه خودآگاهیای رسید؟
نهضت مشروطه و انحراف آن از مسیر اصلی تجربه بزرگی برای مردم ایران بود؛ بهویژه رهبری انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) تجربه بسیار گرانبهایی را از مشروطه داشت. اگر بخواهیم نمونه و خلاصه مطلب را بگوییم، وقتی قرار شد نام نظام بعد از سرنگونی رژیم پهلوی تعیین شود، کسانی گفتند «جمهوری دموکراتیک اسلامی». حضرت امام با بهرهگیری از تجربه نهضت مشروطه میدانستند که اگر واژه غربی وسط نام جمهوری اسلامی بیاید، این واژه میتواند توسط کسانی بهصورت یک پایگاه و سکوی پرتاب دربیاید و آنها برمبنای همین واژه تفکرات و روشهای غربی را بر نظام بعد از انقلاب بار کنند. حضرت امام جلوی این رخنه و انحراف را گرفتند و گفتند: «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. هرآنچه ما بخواهیم در همین لفظ جمهوری اسلامی هست. اگر انتخابات بخواهیم هست، احکام اسلام هست، بهرهگیری از تجربه جوامع بشری هست و.... چه نیازی وجود دارد که ما یک عنوان دیگر را به آن اضافه کنیم؟ چه ضرورتی دارد که واژههایی را وارد کنیم که مانند یک نفوذ همان بلایی را که بر سر نهضت عدالتخواهی آن زمان آوردند، بر سر انقلاب اسلامی هم بیاورند. این تیزبینی حضرت امام بود. طیف غربگرا و غرباندیش در هر لباس و شکل و شمایلی باشند، همچنان به فعالیتهای خود ادامه میدهند. همچنان تلاش میکنند مفاهیم غربی را بهعنوان سرمشق سیاست و فرهنگ در ایران رواج دهند.
درواقع، پروژه نفوذ ابتدا ازطریق «واژهها» در گفتمان ما و جدال واژگانی صورت میگیرد.
بله، معمولا ازطریق یک واژه این نفوذ انجام میشود؛ مثلا میگویند شعار مشروطه بدهید. همه میگویند مشروطه چیست؟ بعد میگویند تفسیر این واژه با ماست؛ مایی که این کلمه را رواج دادیم. وقتی تفسیر میکند میبینیم منظورش همان فرهنگ غربی و ضداسلام است؛ مثلا جمهوری دموکراتیک اسلامی. حالا چه کسی باید «دموکراتیک» را تفسیر کند؟ همان کسانی که آن را وارد کردند.
🔸منبع : صبح نو
✳️
@ShahidRabe