✍ فدک دهکده‌ای در شمال مدینه بود، این دهکده در شرق خیبر و در حدود هشت فرسنگی آن واقع بود و همه ساکنان آن یهودی بودند. بعد از فتح خیبر خودشان مسالمت آمیر تسلیم شدند و قرار شد در همان منطقه بمانند و نصف درآمد خود را به مسلمین تحویل دهند. 🔰 از طرفی قرآن کریم سرزمین‌هایی که با صلح گشوده می‌شد؛ یعنی مردم آن منطقه با پیمان صلح، خود را تسلیم می‌کردند، را تنها به رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله سپرده است و مسلمانان در آن هیچ حقی نداشتند. این موارد در اصطلاح فقهی «فِیّ» نامیده می‌شوند. قرآن در این رابطه می‌فرماید: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُول[انفال/ 1] از تو در باره انفال سوال مى‏‌كنند، بگو: انفال مخصوص خدا و پيامبر است.» 💢 از طرف دیگر طبق آیات قرآن کریم آن‌چه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله دستور می‌دهد، حکم خداست و نافذ است و باید آن را اجرا نمود. حکم پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله به هر نحوی باشد حتی اگر به کسی هدیه‌ای خاص بدهد، نافذ است و مخالفت با آن، مخالفت با خداوند متعال است. 👌 تاریخ گواه است که نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمان حیات خود، منطقه فدک را به دخت گرامی خود حضرت زهراسلام‌الله‌علیها هدیه دادند و ملک شخصی حضرت شد و همه مردم نیز شاهد این امر بودند. امّا ابتدا خلیفه اول، فدک را از حضرت پس گرفت و بعد از صحبت حضرت زهراسلام‌الله‌علیها با او، مجاب شد و فدک را به ایشان برگرداند، ولی خلیفه دوم با خشونت تمام آن را گرفت و دیگر به او پس نداد. ♨️این عمل آن دو، مخالفت صریح با حکم پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و مخالفت با حکم صریح قرآن و خداوند متعال بود چرا که حضرت، در زمان حیات خود، فدک را به دخترش هدیه دادند؛ و این مطلب، لكّه ننگی تا ابد بر دامان آنان است که هرگز پاک نخواهد شد. ❌ در زمان کنونی برخی از وهابی‌ها برای توجیه کار این دو خلیفه، می‌گویند: فدک جزو اموال عمومی مسلمین بوده و خلیفه دوم، تنها آن‌را به بیت المال برگرداند. 💢 امّا این توجیه، هرگز انسان را قانع نمی‌کند. مگر قرآن کریم راجع به نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نفرمود: «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏ [نجم/ 3-4] و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏‌گويد، آن‌چه آورده چيزى جز وحیی نيست كه به او وحى شده است.» یعنی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله هر تصمیمی اتخاذ کند، حکم خداست و خداوند متعال بدان راضی است. ⁉️ آیا خلفا می‌خواستند بگویند پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله اشتباه کرد و ما درست می‌گوییم که فدک را از حضرت گرفتند؟ آیا می‌خواستند بگویند قرآن اشتباه کرده که گفته پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله دستورش نافذ است؟ و نعوذبالله پیامبر نفمیده که چه کار می‌کند و ما کار درست را می‌دانیم؟