اسرار قدر خداوند عالم گاهی هدایت را درگمراهی و گمراهی را در هدایت قرار می دهد تا بدانیم که فقط او هادی است و او هدایت است. خداوندعالم گاهی سود را در ضرر و ضرر را در سود قرار می دهد تا بدانیم که سود ده فقط اوست و او سود است. خداوند عالم گاهی لذت را در درد و درد را در لذت می نهد تا بدانیم که اوست لذت دهنده و الم دهنده و او لذیذ است. خداوند عالم گاهی اول را در آخر و آخر را در اول وظاهر را در باطن و باطن را در ظاهر قرار می دهد تا بدانیم ترتیب بخش اوست. خداوند عالم گاهی حیات را در ممات و ممات را در حیات می نهد تا بدانیم او زنده کننده ومیراننده است و او حی است. خداوند عالم گاهی مومن را در کافر و کافر را در مومن و ایمان را در کفرو کفر را درایمان قرار می دهد تا بدانیم هدایت و اداره عالم دست اوست و او مومن و ایمان است. خداست که تیزی را به چاقو و سوزانندگی را به آتش و هر خاصیتی هر پدیده ای را به آنها داد و این خاصیت ها اعتباری اند . اینها برای این است که ما بفهمیم عالم خدا دارد و موثر اصلی و واقعی فقط و فقط خداست . قدر این معارف بدان که فاصله آن با اسم اعظم الهی و سرالقدر به ضخامت پوست پیاز است. اگر این را دریابیم آنرا دریافتیم و اگر آنرا دریافتیم جدول خود را در شبکه وجود دریافتیم آنگاه جایگاه خود را در نظام آفرینش درخواهیم یافت. زین خرد جاهل همی باید شدن دست در دیوانگی باید زدن آزمودم عقل دور اندیش را بعداز این دیوانه سازم خویش را در نگاه دیوانه روشن ضمیر هیچ ظاهری معتبر نیست موجودات جملگی اعتباری اند و خاصیات آنها بدین حکم به طریق اولی. صورت مرغان عالم سربه سر سایه اوست این بدان ای بی خبر چون بدانستی که ظلّ کیستی فارغی گر مُردی و گر زیستی