نقش ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام در زندگی و سرنوشت انسان
📖 در تفسیر قرآن شخصی است به نام (عبدالله بن یعفور) ایشان خدمت امام صادق(علیه السلام) مشرف شد و تقریبا به صورت شکایت و گله به امام(علیه السلام) عرض کرد که:
🔻( إِنِّي أُخَالِطُ النَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لَا يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلَاناً وَ فُلَاناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ الْأَمَانَةُ وَ لَا الْوَفَاءُ وَ الصِّدْقُ )
گفت: یابن رسولالله من به اقتضای شغلم با اقشار مختلفه سر و کار دارم و بیشتر از این تعجب میکنم که بعضی از مشتریهایم اقوامی هستند که ولایت شما را نپذیرفتند و فلانی و فلانی را به ولایت قبول دارند؛ ولی امین هستند و راست میگویند و به قول آنها میشود اعتماد کرد وفای به عهد میکنند
📛 ولی بعضی اقوام هستند که ولایت شما را قبول دارند؛ ولی متاسفانه اینها امین نیستند.
در روایت داره(جَالِساً فَأَقْبَلَ عَلَيَّ كَالْغَضْبَانِ)امام صادق(علیه السلام) به بالش تکیه داده نشستند مثل یک آدم خشمگین
و امام(علیه السلام) فرمودند:
👈( لَا دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لَا عَتْبَ عَلَى هَؤُلَاءِ) آنها دین ندارند اینها باکشان نیست و عبد الله بن یعفور گفت: آقا اینها دین ندارند اکثر مسلمانها را اینها تشکیل میدهند⁉️
امام برای اثبات بی دینی اینها و به اینکه اینها باکشان نیست به (آیة الکرسی استدلال کردند)
🍃🌺 تعبیر امام(علیه السلام) این است:( أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل) آیا این سخن خدا را نشنیدی«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا» امام(علیه السلام) فرمودند: خدا ولی کسانی است آمنوا به ولایت علی بن ابیطالب دارند پس آنهایی که ایمان به ولایت امیرالمؤمنین دارند یک ولی دارند و آن هم خداست.✔️
ولیِّ طفل کسی را قرار میدهند که به نفع مَوْلیعلیه کار بکند و خدا چه کار میکند برای کسانی که ولایت
#علی بن ابیطالب(علیه السلام) را قبول دارند،
🍃🌺 امام(علیه السلام) فرمودند: به برکت ولایت امیر المؤمنین طبق آیه قرآن « يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ » خداوند اینها را از ظُلُمَات خارج میکند به سوی نور، طبق فرموده امام(علیه السلام)( يَعْنِي مِنْ ظُلُمَاتِ الذُّنُوبِ إِلَى نُورِ التَّوْبَة وَ الْمَغْفِرَةِ) به برکت سرمایه ولایت اینها را از گناهان میکشد به بیرون و به نور
#توبه هدایت میکند
✅ (التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ)
📚 (الوسائل الشیعه، ج16، ص74)
اما علیه السلام درتفسیر (وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُون)(بقره، 257) فرمود: مراد از کفر ، کافر ولایت است .
این آقایی که خدمت امام(علیه السلام) نشسته بودند گفتند: خود قرآن میفرماید:« وَ الَّذِينَ كَفَرُوا» شما از کجای این آیه استفاده میکنید(کفروا بولایت امیرالمؤمنین)
✔️امام یک استدلال لطیفی کردند:مراد از این«کفروا» کافر مطلق نیست و الّا کافر مطلق که نور ندارد( که از نور به ظلمت کشیده شود) مراد از این کافر، کافریست که نور اعتقاد به مبدأ را دارد و نور اعتقاد به معاد را دارد و نور اعتقاد به نبوت را دارد؛ ولی پا روی ولایت گذاشته است(وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بولایت علی بن ابیطالب أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ)
✔️ پس مراد کافری است که نور دارد و این نورها را از او میگیرند(وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُون)(بقره، 257) و تا أبد در جهنم باقی خواهند ماند.
📚 (الکافی، ج1، ص357، المستدرک الوسائل، ج18، ص174).