و اما کفورا" یعنی ما راه را نمودیم می خواهید شاکر باشید( هدایت شوید) یا کفر بورزید. قرآن می فرماید" ففروا الی الله" بسوی خدا فرار کنید دقت کنید فرمود فرار کنید. اگر کسی جایی اسیر و زندانی نباشد کلمه فرار بکار نمی رود. امّا چه بگویم اگر ظرفی واژگونه باشد هر قدر باران بیاید قطره ای وارد آن نمی شود کاسه به خیس شدنش می بالد در حالی که درونش تهی است و ادعایی بیش ندارد ما به ظاهر و باطن خود می بالیم اما درونمان جز اعتقادات خود ساخته و قضاوت های بی روا و افکار پریشان چیزی نداریم پناه بر خدا از روزی که پرده ها در افتد. بگذاریم و بگذریم. اما خب باید بدانیم که بدن تقلبی ما با جهل و غفلت ما ساخته می شود عکس جهل و غفلت ، علم سودمند و مراقبه است بنابراین اگر بخواهیم به خود واقعی خود دست یابیم باید معرفت بخود بیابیم مراقب اعمالمان باشیم. یکی از شاخصه های بدن مثالی تقلبی توهم است که در قالب خودشیفتگی، خود کم بینی، پریشان فکری، حیله گری، خودسری و نصیحت گریزی بروز می کند. توبه و استغفار حصار بدن تقلبی شیطانی را می شکند و با رجوع دائم به خدا و ذکر و عبادت درست می توان حصار بدن قلابی را سست و توان اعمال نفوذش را سلب کرد. خود تقلبی حتی قوای نفس را نیز جعل می کند به گونه ای که با قوه تقلبی بصری بر چشم نفس ما و با سمع مجازی در گوش روح ما و با زبانش در زبان ما و با خیالش در خیال ما و باقلب تقلبی در قلب حقیقی ما اثر می گذارد. بنابراین دیدنی ها و شنیدنی ها و خیالات و امیالی که در شآن انسان به معنای انسانیت انسان نیست در واقع اثرات و ترشحات بدن مثالی تقلبی شیطانی است بر نفس و روح ما. برخی کارکردهای شیطان در انسان که بواسطه ایجاد بدن مثالی تقلبی انجام می دهد در قرآن کریم به شرح زیر است: "اى كسانى كه ايمان آورده ايد پاى از پى گامهاى شيطان منهيد و هر كس پاى بر جاى گامهاى شيطان نهد [بداند كه] او به زشتكارى و ناپسند وامى دارد." ( این کارکرد پیروی از شیطان است انسان بدون اینکه بداند از او پیروی می کند و گاه دانسته و نشانه این پیروی ارتکاب خلاف است) "همانا شيطان مى خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد" ( اینکه برای انسان مهم نباشد شراب می خورد یا نه قمار می کند یا نه و کینه مومنین را به دل گرفتن و به یاد خدا نیوفتادن همه اثرات غلبه خود تقلبی انسان است). "و از ايشان هر كه را توانستى با آواى خود تحريك كن و با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شركت كن و به ايشان وعده بده" ( وقتی شیطان ملعون از خدا مهلت گرفت اجازه یافت هر طور که می تواند در وجود انسان یکه تازی کند فقط قلب را خدا برای خودش نگه داشت و اجازه ورود به شیطان نداد) "وشیطان اعمالشان را برایشان آراست و زینت داد". ( وقتی انسان خلافی مرتکب می شود قبل از اینکه خود واقعی انسان در قالب نفس لوامه به انسان تذکر بده و او را از خلاف باز دارد خود تقلبی وارد می شود و با توجهیات صد من یه قاز او را از پشیمانی و ناراحتی باز می دارد.) "بى گمان كسانى كه پس از آنكه [راه] هدايت بر آنان روشن شد [به حقيقت] پشت كردند شيطان آنان را فريفت و به آرزوهاى دور و درازشان انداخت" ( دیگر از کارکردهای شیطان در انسان در قالب " خود تقلبی" ، القای آرزوی های طولانی و دراز است که چه ها باید بکنم و چه ها میخوام و از این دست امیال که تمام انرژی و وقت انسان را هدر می دهد این در حالی است که به حقیقت جاهل نیستند بله از حق غفلت می کنند). "تا حدودى از شما اطاعت خواهيم كرد" (وقتی خود تقلبی در انسان قوت گرفت شخص نصف دین را می پذیرد و نصف دیگر که به نفعش نیست نمی پذیرد مثلا نماز را می پذیرد خمس را نمی پذیرد یا توحید را می پذیرد اما حجاب را نمی پذیرد نبی را می پذیرد ولی خدا را نمی پذیرد و بسیار موارد دیگر). گاهی شیطان از طریق خود مجازی به انسان القائات می کند تا اورا ناامید و ناراحت کند قرآن کریم دراین خصوص می فرماید: "چنان نجوايى صرفا از [القاآت] شيطان است تا كسانى را كه ايمان آورده اند دلتنگ گرداند" وقتی قُطر هاله جسم مثالی تقلبی بیشتر شد قرآن کریم ناظر بر این مرحله از خود تقلبی می فرماید: "همان كسانى كه چشمان [بصيرت]شان از ياد من در پرده بود و توانايى شنيدن [حق] نداشتند" یکی دیگر از نشانه های کارهای شیطان در قالب خود تقلبی و مجازی اسراف است قرآن مجید می فرماید: "همانا اسرافکاران برادران شیطانند و شیطان همواره ناسپاس بوده نسبت به پروردگارش." نشانه دیگر کارهای شیطان در انسان در این مقال ناسپاسی است. انسانی که در احاطه بدن شیطانی قرار دارد محبت دیگران را وظیفه آنها قلمداد می کند و نیازی نمی بیند که از آنان تشکر کند . در مرحله آخر وقتی تمام روزنه های جسم مثالی تقلبی پر شد و راه نفوذ به درون