بسم الله الرحمان الرحیم. میلادسراسرنورحضرت فاطمه ی صدیقه؛ حضرت زهرا سلام الله علیها"بضعه منّی" حضرت نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم.مبارکباد. تفسیری برسوره ی مبارکه ی کوثر ونقدی برتفسیرذوقی کج اندیشان👇 سوره مباركه كوثر ميباشد كه با بيان شأن نزول اين سوره و نقدی بر ابهام آفرينی دشمنان اهل بيت در اين فضيلت، حقيقت امر روشن خواهد گشت مصداقش حضرت زهرا سلام الله علیها دخترنبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم که پاره ی وجودشان معرفی فرمودندمیباشد. از ابن عباس نقل شده كه: سوره ی كوثر در بزرگداشت پيامبر گرامی و آرامش بخشيدن به آن حضرت و در نكوهش يكی از بدانديش‌ترين و كينه‌توزترين دشمنان او «عاص بن وائل» نازل شد، بدين سبب كه روزی عاص بن وائل هنگام بيرون آمدن پيامبر گرامی صلّي الله عليه و آله وسلم از مسجد، با آن بزرگوار رو به رو گرديد و پس از گفتگوی كوتاهی، بر هم مسلكان خويش وارد شده آنان از او پرسيدند، با چه كسی گفتگو ميكردی؟ او پاسخ داد: با اين مرد ابتر! و منظورش اين بود كه حضرت پيامبر گرامی به دليل مرگ پسرانش ـ قاسم و ابراهيم ـ ديگر بدون فرزند و نسل و تبار خواهد بود، چرا كه در فرهنگ منحط و ظالمانه ی آنان، دختر نه موقعيت و جايگاهی داشت و نه حتی فرزند خانواده به شمار ميرفت، درست در اين شرايط بود كه اين سوره بر قلب حضرت پيامبر صلّي الله عليه و آله وسلم فرود آمد و به اين وسيله خدا به پيامبرش نويد داد كه به او خير فراوان و يا نسلی شايسته و ماندگار ارزانی خواهد داشت.امّا كسانی كه هرگز تاب تحمل فضايل مشعشع اهل بيت را نداشته‌اند، همواره سعی كرده‌اند به گونه‌ای اين فضايل را كتمان نمايند، لذا فخر رازی در تفسير خود برای مراد از كوثر پانزده قول نظير: نهری در بهشت، حوض خاص پيامبر خدا، اصحاب و پيروان آن حضرت تا قيامت، علمای امت او، قرآن و... ذکر کرده، در پاسخ اين كج انديش گفته شده: با توجه به اين كه در آخر سوره فرمود: «انّ شانئك هو الابتر»، با در نظر گرفتن اين كه كلمه «ابتر» در ظاهر به معنای اجاق كور است، و نيز با درنظر گرفتن اينكه اين جمله (إن شانئك هو الابتر) از باب قصر قلب (موصوفی را منحصر در صفتی كنيم به جای صفت ديگر) است، چنين دست میدهد كه منظور از كوثر تنها و تنها كثرت ذريه‌ايست كه خداوند به آن جناب ارزانی داشته يا اين كه مراد هم خير كثير است و هم كثرت ذريه، و كثرت ذريه يكی از مصاديق خير كثير است، و اگر اين مصداق به صورت مستقل يا ضمنی مراد نبود، آوردن كلمه (إنّ) در جمله ی «ان شانئك هو الابتر» فايده‌ای نداشت، زيرا كلمة إنّ علاوه بر تحقيق، تعليل را هم ميرساند، و معنا ندارد بفرمايد: ما به تو حوض يا قرآن يا امت يا ... داديم، چون كه بدگوی تو اجاق كور است، بلكه مناسب اين تركيب همين معناست كه: غمگين مباش ما به تو خير كثيری كه فاطمه و ذريه‌اش باشد، داديم و همانا كه بدخواه تو اجاق كور است. والسلام علی من اتبع الهدی🌹🍃 میلادمبارک زهرا س