📝متنی که سه سال قبل، بعد از جلسه با آقای مهدی نصیری و در نقد مبانی او نوشته بودم.👇 ✍دنیای ناآباد مؤمنین و تفسیرهای اشتباه... 🔰 چند شب قبل جمعی ۴ نفره به منزل یکی از شخصیت‌های نسبتا مطرح فکری که سالیانی در فضای غرب شناسی کار کرده‌است و صاحب اندیشه‌های خاصی است، رفتیم. صحبت‌ها در فضای غرب شناسی نبود اما بحث‌های محدود علمی نیز صورت گرفت. 🔰یکی از صحبت‌هایی که توسط استاد مذکور مطرح گردید در این باب بود که: 👈«سید جمال الدین اسد آبادی از اول یک حرف اشتباه زد و بعدی‌ها دنبال او را گرفتند، او گفت: به غرب رفتم هرچه دیدم اسلام بود و اما همه نامسلمان بودند؛ به کشورهای اسلامی آمدم همه مسلمان بودند ولی اثری از اسلام نبود.» 👈چه کسی گفته است غرب اگر در تکنولوژی از ما جلوتر است، اگر در علم و ثروت از ما جلوتر است یعنی ما عقب افتاده‌ایم؟ ما اگر در نظام اندیشه غربی نگاه کنیم که همه چیز پول و رفاه و ثروت است بله عقب افتاده‌ایم ولی در اندیشه اسلامی چنین نیست! اصلا چه کسی گفته است بشر امروز رفاه و آسایش بیشتری نسبت به بشر دیروز دارد و... 👈خر! اصلا من اگر خر سوار شوم چه کسی گفته است من از آن کسی که ماشین آخرین سیستم سوار می‌َشود عقب‌تر هستم و او از من کامل‌تر است؟ خدا ثروت و تکنولوژی را به غرب داده است چون راه خدا را فراموش کردند. خدا در قرآن می‌گوید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ( ۴۴- انعام). چون آنچه را كه به آن پند داده شدند، از ياد بردند. درهاى همه چيز را بر آنان گشوديم. تا وقتى كه به آنچه داده شدند، شاد گشتند، ناگهان آنان را فرو گرفتيم، پس يكباره نوميد شدند.» 🔰این صحبت‌ها مقدمه بود که پس ما باید غرب را خوب بشناسیم! به نظرم می‌رسید ایشان از مبدأ و سوالش که می‌خواهد دنبال غرب شناسی برود اشتباه می‌کند، بحث‌ها کمی خلط شده و استفاده ایشان از آیه اشتباه است و به همین خاطر پرسیدم؟ 👈آیا شما این حرف را در مورد مطلق علم و رفاه می‌زنید؟ آیا منظورتان جهت‌گیری اشتباه غرب در استفاده از علم و رفاه است؟ ما که در اصل حُسنِ علم و رفاه از این جهت که تعب و سختی را از بندگان خدا برمی‌دارد، بحثی نداریم؟ 🔰ایشان جواب داد:‌ 👈نخیر چه کسی گفته که اصل برداشته شدن تعب و سختی از بندگان خدا حُسن دارد؟ پس اینکه در روایت می‌گوید: «أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ أَحْمَزُهَا» [ باارزش‌ترین اعمال سخت‌ترین آنهاست] به چه معنی است؟ 🔰 اما بنده چون قبلا استفاده از این روایت را در برخی متون فقهی دیده بودم در سند آن اشکال نکردم والبته قبلا به این روایت هم فکر کرده بودم و جواب دادم: 👈 این روایت در مقام تزاحم است؟ ایشان پرسیدند: یعنی چه؟ توضیح دادم: 👈یعنی وقتی دو عمل هر دو مورد امر شارع قرار گرفته است و شما باید یکی را انجام دهی و نمی‌توانی هردو را هم انجام دهی، اگر رفتی آنکه سخت‌تر است را انجام دادی این با فضیلت‌تر است. 📌 ادامه دارد..