لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
🎙جلسه ۴ و استعمار؛ 📌مدرسه فقهی امام حسن عسکری علیه السلام. .... 🔻عناوین بحث شده در این جلسه: دوره عبور از دوره اساطیری و رسیدن به دوره تفکر فلسفی. در این دوره دو جریان وجود دارد: سوفیست‌ها و فیلسوف‌ها. سوفیست‌ها شک‌گرایی خود را با سه جمله کلیدی بیان می‌کنند: یا حقیقتی وجود ندارد، یا دارد ولی برای ما در دسترس نیست، یا دارد و در دسترس است اما قابل انتقال در مقام تفهیم و تفاهم نیست. فلاسفه یونان در مقابلش می‌گویند: هم حقیقتی وجود دارد، هم قابل شناخت و در دسترس است هم قابل انتقال است. در فلسفه اسلامی به آن این را اضافه می‌کنند که ما خطا هم می‌کنیم. نهیلیست‌ها با سوفیست‌ها متفاوت هستند و آنها ذیل فلسفه هستند. سقراط نقطه عطف فلاسفه یونان است و موضوع شناخت را از عالم هستی به خود انسان برمی‌گرداند. فلسفه مدعی هست همه چیز را می‌خواهد به بیان آورد و هر چیز را نمی‌تواند به بیان بیاورد انکار می‌کند. هر آنچه واقعی است. سقراط به دنبال یک حقیقت‌های ثابت که شناخت بر پایه آن شکل بگیرد است و مهم‌ترین حقیقت ثابت را خود انسان درمی‌یابد. این جستجوی حقیقت ثابت در ارزش‌ها و... مقابل سوفیست‌ها است. فرم پرسش‌گری و گفتگوی سقراط با عموم برای ترویج تفکر فلسفی. سقراط فضیلت مبتنی برحقیقت و مساوی معرفت قرار می‌دهد. بعد از سقراط شاگرد او افلاطون است. مسیری که غرب از دوره اسطوره تا فلسفه و مراحل مختلف نقد آن طی می‌کند موجب می‌شود برخی مباحث را با قیاس به آن مراحل به راحتی کنار بگذارد و گوش نکند. وضعیت تطورات فلسفه اسلامی پس از انقلاب. 🕰یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲. 👨‍💻 . @sharhehal_hoze