🔵نشست علمی نقد کتاب انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه برگزار شد. 🔸این ‌نشست علمی ساعت 13 روز دوشنبه 22 خرداد 1402 از سوی مدیریت پژوهشی و ارزشیابی «سمت» و با همکاری گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی در مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و حجت الاسلام دکتر مهدی امیدی به عنوان مؤلف کتاب، حجت الاسلام دکتر محمدعلی سوادی، دکتر مجتبی زارعی و دکتر شریف لک زایی به عنوان ناقد و آقای محمدباقر خراسانی به عنوان دبیرعلمی به ارائه بحث پرداختند. حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه اتمام نگارش این کتاب سال 95 بوده که همان زمان برای چاپ ارسال شده، اما مشکلاتی سبب شده که این اتفاق با تأخیر رخ دهد، اظهار داشت: در طرح مسأله ابتدای کتاب بیان شده است که ترسیم مدینه فاضله و تحقق آن دو فعل ارادی به صورت ذهنی و عینی است که فیلسوف می تواند عهده دار هر دو شود. وی افزود: قبل از طراحی مدینه فاضله توسط فیلسوف جهان بینی آن در نوع طراحی وی تأثیر مستقیم می گذارد؛ یک فیلسوف باید اندیشه خود را از زمان و مکان فراتر ببرد و به هیچ وجه نباید با زمان محدود شود. این استاد فلسفه با تشریح روش حِکمی ملاصدرا، اظهار داشت: روش ملاصدرا جامع نگر بوده که در آن به حقیقت به طور جامع نگاه می شود، نظر را بر عمل مقدم می دارد و موجودات را در یک شبکه ارتباطی می بیند و بر تحول در عین ثبات تأکید دارد؛ ظاهر اندیشه صدرا قابل فهم اما به شدت عمیق است. وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص شناخت متعالی از انسان در بخش دوم کتاب، اجتماع را دارای بسترهای ثباتی دانست که زمینه برای تعامل انسان را فراهم کرده است. حجت الاسلام امیدی یکی از نقاط قوت کتاب خود را ذکر 24 نکته از نتایج متعدد سیاسی اجتماعی متشکل از حرکت جوهری دانست و اظهار داشت: سعی کردیم توضیح دهیم که شناخت متعالی از انسان به چه صورت است؛ همانطور که نفس وحدت اتصالی دارد جامعه نیز وحدت اتصالی دارد. وی با بیان اینکه پیش از نگارش کتابی با عنوان «انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه» بر روی انسان شناسی در فلسفه سیاسی مطالعه کره است، اظهار داشت: در تعابیر آیت الله جوادی آملی موضوع انسان متدانی تشریح شد که از همین رو نگارش مباحث انسان شناسی به سمت انسان متعالی رفت. در ادامه جلسه زارعی با انتقاد از عدم نگاه مسأله محور در متن کتاب، به عنوان اثر اشاره کرد که در آن قیدی ذکر نشده تا بیان کند کدام فلسفه سیاسی دنبال می شود اما در متن، با سیاست و صدرالمتألهین پیش می رود. وی در ادامه با تقدیر از تلاش های نویسنده از عدم توصیف انسان متدانی به طور منضبط انتقاد کرد و بیان داشت: بحث ارائه شده پیشینه ندارد و دارای یک چهارچوب نظری که کاستی ها را نشان دهد و نقطه افتراق و تعالی بحث را معلوم کند نیست. استاد دانشگاه تربیت مدرس با قرائت متنی از صفحه 44 کتاب «انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه» عدم وجود یک تبارشناسی از حکمت و عدم بیان پیشینه بحث را یکی از نقطه ضعف های کتاب معرفی کرد و همچنین افزود: یکی از مفروضات ادعا شده در کتاب این است که حکمت متعالیه ظرفیتی دارد تا از مفاهیم فلسفی خارج و در مفاهیم سیاسی تجلی پیدا کند اما به سبب غفلت از تبارشناسی این عبارت خود را در کتاب نشان نداده است؛ فلسفه سیاسی متعالیه به حکمت بر می گردد و این حکمت در کتاب تبارشناسی نشده است. وی با اشاره به تعبیر آیت الله جوادی آملی از امام خمینی به عنوان قهرمان اسفار از سفر هیأت اعزامی امام خمینی به شوروی سابق نام برد و اظهار داشت: نامه امام خمینی به گورباچوف برآمده از حکمت متعالیه است که توسط یک حکیم فلسفی به مسکو برده می شود که نمونه ای عالی برای تلاش یک انسان متعالی در یک فلسفه سیاسی متعالی است. زارعی با سؤال از نویسنده کتاب در خصوص نوآوری اثر مذکور، اظهار داشت: در کتاب به حرکت جوهری پرداخته شده اما مستندسازی به زمان ما نشده است و نسبت این حرکت با تجدد، تحجر و تجمد عنوان نشده است؛ مثلا در خصوص انسان سیدمحمد خاتمی گفته است که دینداری فرع بر انسان است که این مسأله علمی را می توان با حکمت متعالیه پاسخ داد که انسان دین دار آفریده شده است. وی با اشاره به ارائه بحث مشابه توسط آیت الله جوادی آملی نکات این کتاب را تحصیل حاصل معرفی کرد و در بخش آخر سخنان خود از سازمان «سمت» درخواست داشت که موضوعات انضمامی را مورد توجه قرار دهند... ادامه در لینک زیر: 🌐https://hekmateislami.com/?p=14347 @hekmateislami