🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی 3/ دکتر در گفت‌وگو با : 🔹آثاری که بتواند ما را در زمینه فلسه سیاسی مستغنی کند وجود ندارد. البته امثال استاد مطهری تلاش بسیار کردند. آثار استاد مطهری عموما اجتماعی هست ولی به طور خاص مجموعه‌ چهار جلدی فلسفه‌ تاریخ ایشان به نوعی مباحثی است که در فلسفه‌ سیاسی مطرح می‌شود. 🔹به تناسب زمانه که مباحث مارکسیستی مطرح بود، ایشان آن بحث‌ها را با همین عنوان در فلسفه‌ تاریخ بیان کرد ولی شما آن‌جا را ببینید که تقریبا نظرات مارکسیست‌ها یا نظرات سرمایه‌داری را نقد می‌کند و بحث‌های خود را به صورت ایجابی بیان می‌کند. ابتدا دیدگاه‌های رایج موجود را زیرتیغ می‌برد و بعد، مباحث خود را به صورت ایجابی مطرح می‌کند و قابل استفاده است. 🔹اما خیلی از متفکرین ما این کار را نکردند. خیلی از کسانی که امروزه داعیه‌ فلسفه اسلامی دارند، این کار را نکردند. علت این‌که بخش فلسفه‌ سیاسی متعالی اسلامی لاغر مانده و فربه نشده است، می‌توان گفت کم‌کاری است. 🔹بنابراین امثال علامه طباطبایی و استاد مطهری به بحث‌های اجتماعی توجه خوبی دارند اما کافی هم نبوده و نیست. طبیعتاً پاسخ این‌ها به برخی از مسائل و نیازهایی بود که با آن مواجه داشتند ولی فرصت این را نداشتند که بنیاد یک فلسفه‌ سیاسی و فلسفه‌ اجتماعی را برای ما ارائه کنند؛ اگرچه آثار این‌ها در این قسمت نسبت به دیگران قابل استفاده است. 🔹یک تعبیری حضرت آیت الله جوادی آملی داشتند و در نشست‌هایی که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. آن‌جا فرمودند که خیلی از علمای ما کار علمی و حوزوی خود را نمی‌توانستند انجام دهند، تا چه رسد به این‌که فلسفه‌ سیاسی بنویسند و یا در باب فلسفه‌ سیاسی تامل کنند. 🌐 vasael.ir/0003Tw 🆔 @vasael_ir