قسمت اول مطلب👆 اولا همه احکامی که اتفاق نظر در آن است و میدانیم از طرف شارع است، ضروری هستند مثل نماز و روزه و حجاب و...، ولی بین منکر اصل حجاب و منکر قانون الزام حجاب فرق است چون اصل حجاب ضروری دین است ولی قانون الزام به حجاب ضروری دین نیست و کسی که مخالف قانون الزام حجاب باشد مرتد نمیشود، گرچه در مورد انکار اصل حجاب هم باید دقت کرد و همینجوری حکم به ارتداد نکرد چون گاهی شخص جاهل است یا لج بازی میکند و انکار او بخاطر به انکار خدا و پیامبر ختم نمیشود. ثانیا ولایت امیرالمومنین جز ضروریات دین است و روایات مختلفی این را بیان کرده است که منکر ولایت او کافر است؛ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِيّاً عَلَماً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً ولی در احادیث دیگر به علت های مختلفی که یکی کثرت تعامل شیعیان با مخالفین است حکم به اسلام ظاهری منکرین ولایت امیرالمومنین (ع) شده است تا مشکلات ایجاد نشود چون اگر حکم کافر داشته باشند همه احکام معاملات و احکام طهارت و... باید رعایت شود و این در جامعه اسلامی موجب اختلال نظام میشود، علمای شیعه هم به این تصریح کردند: علمای مختلفی از شیخ مفید تا مرحوم صالح مازندرانی در شرح اصول کافی نوشتند: و من أنكرها يعني الولاية فهو كافر حيث أنكر أعظم ما جاء به الرسول و أصلاً من اصوله. ✅ در حدیث مهمی که پایه های اساسی اسلام معرفی شده است پایه مهم اسلام ولایت حضرت امیر بیان شده است، نماز و زکات و روزه و حج و ولایت ۵ رکن مهم اسلام است که ما متاسفانه نسبت به این ۵ رکن اندازه ی حجاب توجه نداشته و نداریم و کار به جایی رسیده است که آقای جمشیدی حجاب را مهمتر از ولایت امیرالمومنین معرفی میکند! بُنِيَ الْإسلام عَلَى خَمْسٍ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‌ءٍ مَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ يَوْمَ الْغَدِيرِ. ✔️ پس ولایت امیرالمومنین (ع) طبق احادیث صحیح جز ضروریات دین است ولی در احادیث صحیح دیگری به عللی که اهل فن میدانند حکم به اسلام ظاهری مخالفین شده است، یکی از علت ها هم کثرت تعامل شیعیان با مخالفین است که این علت شاید با تنقیح مناط قابل تعمیم به منکرین حجاب هم باشد و در ظاهر حکم به اسلام آنها بشود گرچه در این مسئله جدید باید دقت بیشتری کرد و به مقتضای زمان و مکان که امام خمینی به آن تاکید داشتند بیشتر توجه شود. به عنوان یک نمونه، امام خمینی (ره) در كتاب الطهارة، ج ۳، ص ۳۲۹ در مسألۀ امامت بر این باور است که اعتقاد به خلافت اهل بیت (علیهم السلام) پس از رسول اکرم (ص) در زمان صدر اسلام – از آن جهت که اصل وقایع برای همگان قابل مشاهده و تحقیق بوده – از «ضروریات» محسوب می شود، اما در قرون بعدی و به ویژه عصر حاضر – به دلیل فاصله گرفتن از آن زمان و پدید آمدن سؤالات، شبهات و ابهامات فراوان در این زمینه و اعتماد نسل های بعدی به نسل اوّل – اعتقاد به مسألۀ امامت در عین اینکه از دیدگاه ما شیعیان قطعی و مبرهن است، اما برای اهل سنّت یک مسألۀ نظری، اجتهادی و غیر بدیهی است: «اصل امامت در صدر اسلام از ضروریات اسلام است، و لذا طبقۀ اوّل از مردم در آن زمان که منکر امامت امام علی (ع) و نصّ رسول خدا (ص) بر خلافت و وزارت ایشان شدند، منکر ضروری شده اند بدون اینکه احتمال شکّ و شبهه از غالب آن ها پذیرفته شود، به ویژه اصحاب حلّ و عقد! سپس برای طبقات و نسل های بعدی – به دلیل شدّت اعتمادی که به طبقۀ اوّل داشتند و همچنین به این علّت که احتمال نمی دادند آن ها عمداً از قول رسول الله (ص) و نصّ بر امام علی (ع) تخلّف کرده باشند و اصلاً این احتمال به ذهنشان خطور نمی کرده که گروه بسیاری از مردم مرتکب یک چنین سهو و نسیانی بشوند – شبهه [و سؤال و ابهام] در اصل واقعه و حقیقت امر برایشان پیش آمده است. طبق این بیان امام که مطلب صحیحی است اگر در مورد ولایت امیرالمومنین که مهمترین رکن اسلام است باید به مقتضیات زمانی و مکانی توجه شود در مورد سایر مسائل مثل حجاب به طریق اولی این قاعده صادق است و اگر در روزگار ما ضرورت حجاب مثل قبل بدیهی نباشد دیگر منکر آن، مرتد نخواهد بود. و اخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین یاعلی... ✍️شیخ / عضویت 👇 https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1