💠 توجه به قدرت الهی در مسألۀ رجعت؛ «... فقال: تِلْكَ الْقُدْرَةُ وَ لَا يُنْكِرُهَا إِلَّا الْقَدَرِيَّةُ لَا تُنْكِرْهُ تِلْكَ الْقُدْرَةُ لَا تُنْكِرْهَا»¹
💠 «وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ»(مائده:۶۴)؛ اعتقاد یهود در بسته بودن دست قدرت الهی
💠 سببسازی و سببسوزی خدای متعال؛
از سبب سازیش من سوداییام
وز سبب سوزیش، سوفسطاییام²
💠 ذکری از درس مرحوم علامه طباطبایی
💠 نقل جریانی از مرحوم آیت الله سید نصرالله مستنبط
💠 شب تاریک و سنگستان و مو مست
قدح از دست مو افتاد و نشکست
نگهدارندهاش نیکو نگهداشت
وگرنه صد قدح نفتاده بشکست³
💠 خدا را از موارد ظهورش بشناس؛ «أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ» (ملک:۱۹)
💠 بازگشت علت تامه به ارادۀ الهی؛ «إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» (نحل:۴۰)
💠 اسباب خلقت؛ «وَ نَحْنُ سَبَبُ خَلْقِ اَلْخَلْقِ»⁴
💠 معنای خالقیت در مولا امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه
💠 توجه مومن به مسبب الاسباب؛ اگر مسبب الاسباب را نبینی یهودی هستی!
💠 رزق مومن؛ «أَبَى اَللَّهُ أَنْ يَرْزُقَ عَبْدَهُ اَلْمُؤْمِنَ إِلاَّ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَحْتَسِبُ»⁵
🍃 مرحوم آیت الله شیخ جواد کربلایی
________
۱) بحارالانوار، ج۵۳ص۷۲.
۲) مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش۲۴.
۳) دیوان باباطاهر.
۴) بحارالانوار، ج۲۵ص۲۰.
۵) تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)، ج۱ص۱۶۸.
@sheykh_javad