🔸«
الْحَيُّ الْقَيُّوم » =
236
🔸 «
كُنْ فَيَكُون » =
236
🔻(به حساب ابجد کبیر)
🔸 *
به ارتباط «الحی القیوم» و «کن فیکون» در روایت زیر فکر کنید*، و نیز اینکه *
هردوی آنها در «مظهریتِ حقیقتِ نفس انسان (مؤمن)» ظهور مییابند*. چون هستیِ نفس میتواند آینهی خدای زندهی پاینده، و ظهورِ امر الهی (کُن)، در تحقق همهچیز (فیکون) بشود👇(و نیز اسم «اهیه اشر اهیه» که ذکر «معرفت نفسی» با «هستی و حیات ازلی و ابدی الهی» است)
🔻نامهی خداوند به انسان مؤمن در بهشت، که میفرماید:
💥 *«
مِنَ الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوت، الَى الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوت. امّا بَعدُ، فَإنّى أقُولُ لِلشَّىءِ كُن فَيَكُونُ، و قَد جَعَلتُكَ تَقولُ لِلشَّىءِ كُن فَيكونُ»*
🔻فقال النبی (صلى الله عليه و آله):
⚡ *«
فلا يَقولُ أحَدٌ مِن أهلِ الجَنَّةِ لِلشَّىءِ كُن الا و يَكُون»*
🔹
🔻«از جانب [خدای] حیّ قیّومی که نمیمیرد بسوی [بندهی] حیّ قیّومی که نمیمیرد؛ اما بعد، من چون به [هر] چیز گویم «باش»، پس موجود میشود. تو را (نیز مظهر آن) چنان قرار دادم که به (هر) چیز بگویی «باش» موجود شود.
🔻آنگاه رسول اللّه(ص) فرمود:
⚡ «احدی از اهل بهشت به چیزی نمیگوید «باش» مگر آنکه موجود شود»
🔹
📌
«علم الیقین» فیض کاشانی؛ ج٢، ص ١٢٩٢
📌«
معاد از دیدگاه امام خمینی» ص۴١٨؛ «آداب الصلوة» ص٣٢و٣٣
🔸
🔻آصف بن برخیا (وزیر سلیمان ع) با بکارگیری باطنیِ «
إهیه أشِر إهیه»، تخت بلقیس را «
کن فیکون» و احضار کرد
(الميزان ج۱۵ ص۳۶۳؛ عدة الداعي ص۶۰)
🔻حضرت عیسی ع هم با «
اهیه اشر اهیه» مردگان را «
احیاء» نمود
(تفسیر قرطبی، الجامع لأحكام القرآن ج۳ ص۲۷۱)
🔸